Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug | RetailDetail

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de operationele winst daalden flink.

Omzet 3,1% lager

Over het derde kwartaal haalde Ahold een omzet van 7,36 miljard euro, 3,1% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al is die daling grotendeels toe te schrijven aan negatieve wisselkoerseffecten, want bij constante wisselkoersen groeide de omzet lichtjes (+0,6%).

 

Het operationeel inkomen daalde met 13,9% tot 248 miljoen euro. Netto ging de winst er dan weer met 17% op vooruit tot 165 miljoen euro, al is die flinke stijging grotendeels te verklaren doordat Ahold in het derde kwartaal van 2012 een serieuze minwaarde boekte op het inmiddels verkochte Zweedse retailer ICA.

 

Zwak consumentenvertrouwen

Op zijn thuismarkt liet het zwakke consumentenvertrouwen zich voelen: het aantal transacties bleef stabiel, maar de klanten kochten minder per bezoek. Albert Heijn verloor marktaandeel, internetwarenhuis Bol.com en bezorgdienst Albert.nl realiseerden wel een mooie groei. Dat de omzet alsnog steeg met 1,4% (tot 2,6 miljard euro), komt dan ook grotendeels door het openen van extra winkels: op vergelijkbare basis daalde de omzet met 0,2%.

 

In de Verenigde Staten stegen de verkopen in het derde kwartaal 'beperkt' met 0,2%. Wel wist Ahold in deze zeer concurrentiële markt zijn marktaandeel te verhogen.

 

Transformatie en expansie

Ahold maakte vanochtend ook bekend dat het zijn activiteiten in Slowakije volgend jaar verkoopt aan het Slowaakse Condorum. Na de verkoop zal Ahold zich meer op Tsjechië concentreren. In België ligt de expansie dan weer op schema, aldus topman Dick Boer, die zei dat er eind dit jaar al 19 Belgische winkels open zullen zijn. Hij liet ook weten dat de bestaande winkels het zeer goed doen.

 

Tegelijk bouwt de groep volop aan meer afhaalpunten – vooral in Amerika – terwijl in Nederland alle aandacht uitgaat naar de transformatie van de C1000/Jumbo-winkels die Ahold eerder kocht. Daarvan zijn er nu al 29 omgebouwd en tegen het einde van het jaar moeten er dat 39 zijn.


 

Ahold ziet de komende maanden niet meteen beterschap op de markt en vreest dat vooral in Nederland de consumentenbestedingen onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.