Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug | RetailDetail

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de operationele winst daalden flink.

Omzet 3,1% lager

Over het derde kwartaal haalde Ahold een omzet van 7,36 miljard euro, 3,1% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al is die daling grotendeels toe te schrijven aan negatieve wisselkoerseffecten, want bij constante wisselkoersen groeide de omzet lichtjes (+0,6%).

 

Het operationeel inkomen daalde met 13,9% tot 248 miljoen euro. Netto ging de winst er dan weer met 17% op vooruit tot 165 miljoen euro, al is die flinke stijging grotendeels te verklaren doordat Ahold in het derde kwartaal van 2012 een serieuze minwaarde boekte op het inmiddels verkochte Zweedse retailer ICA.

 

Zwak consumentenvertrouwen

Op zijn thuismarkt liet het zwakke consumentenvertrouwen zich voelen: het aantal transacties bleef stabiel, maar de klanten kochten minder per bezoek. Albert Heijn verloor marktaandeel, internetwarenhuis Bol.com en bezorgdienst Albert.nl realiseerden wel een mooie groei. Dat de omzet alsnog steeg met 1,4% (tot 2,6 miljard euro), komt dan ook grotendeels door het openen van extra winkels: op vergelijkbare basis daalde de omzet met 0,2%.

 

In de Verenigde Staten stegen de verkopen in het derde kwartaal 'beperkt' met 0,2%. Wel wist Ahold in deze zeer concurrentiële markt zijn marktaandeel te verhogen.

 

Transformatie en expansie

Ahold maakte vanochtend ook bekend dat het zijn activiteiten in Slowakije volgend jaar verkoopt aan het Slowaakse Condorum. Na de verkoop zal Ahold zich meer op Tsjechië concentreren. In België ligt de expansie dan weer op schema, aldus topman Dick Boer, die zei dat er eind dit jaar al 19 Belgische winkels open zullen zijn. Hij liet ook weten dat de bestaande winkels het zeer goed doen.

 

Tegelijk bouwt de groep volop aan meer afhaalpunten – vooral in Amerika – terwijl in Nederland alle aandacht uitgaat naar de transformatie van de C1000/Jumbo-winkels die Ahold eerder kocht. Daarvan zijn er nu al 29 omgebouwd en tegen het einde van het jaar moeten er dat 39 zijn.


 

Ahold ziet de komende maanden niet meteen beterschap op de markt en vreest dat vooral in Nederland de consumentenbestedingen onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.