Ahold krijgt groen licht voor Amerikaanse schikking | RetailDetail

Ahold krijgt groen licht voor Amerikaanse schikking

Ahold krijgt groen licht voor Amerikaanse schikking

Een Amerikaanse rechtbank heeft ingestemd met de schikking die Ahold wil treffen met de klanten van haar voormalige dochterbedrijf US Foodservice wegens het aanrekenen van te hoge kosten.

Ahold dreef prijzen kunstmatig op

US Foodservice legde zich toe op het beleveren van restaurants, hotels en ziekenhuizen. Zij kregen de voedingswaren op basis van aankoopprijs plus een marge. Maar die aankoopprijs werd tussen 1998 en 2005 opgetrokken door tussenbedrijven die de goederen kochten van Ahold om ze nadien terug aan het concern te verkopen tegen een hogere prijs.

 

Toen dit uitlekte, kreeg Ahold een groepsvordering tegen zich, die zowat 75.000 klanten betrof. Uiteindelijk stemde Ahold in met het betalen van een schadevergoeding van 297 miljoen dollar, bijna 240 miljoen euro. Het Nederlandse concern nam daartoe in het eerste kwartaal van 2014 trouwens al een provisie van 215 miljoen euro op in zijn boekhouding. Een rechtbank heeft nu het licht op groen gezet voor die schikking.

 

US Foodservice leidde ook al tot klacht beleggers

Eerder leidden de malversaties in de boekhouding van US Foodservice, waarbij winsten tussen 1999 en 2003 kunstmatig werden opgeschroefd, ook al tot een clash met ontevreden beleggers. De zaak die daaruit volgde, kocht Ahold af met een schadevergoeding van 1,1 miljard dollar.

 

Ahold heeft de betrokken dochteronderneming in 2007 trouwens voor 7,1 miljard dollar doorverkocht aan een groep investeringsfondsen met onder meer Clayton, Dubilier & Rice and Kohlberg Kravis Roberts, die ze omdoopte tot US Foods.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.