Ahold leest Delhaize de les: innoveren moet sneller | RetailDetail

Ahold leest Delhaize de les: innoveren moet sneller

Ahold leest Delhaize de les: innoveren moet sneller
Foto: Casimiro PT / Shutterstock.com

Delhaize moet sneller leren innoveren en het is aan Albert Heijn-man Wouter Kolk om de Belgen dat lesje te leren, aldus Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize, in een opvallend interview. Ook Amazon en bol.com passeren de revue. 

 

Mooie revival AH, Delhaize kan beter

Innovatie is erg belangrijk voor supermarkten vandaag en Albert Heijn is op dat vlak goed bezig, maar Delhaize haalt nog te weinig snelheid. Dat geeft Boer te kennen in een interview met NRC Handelsblad dit weekend. “Albert Heijn Nederland heeft over de laatste drie jaar een heel mooie revival laten zien. We zien gewoon dat de winkels van Albert Heijn innovatief zijn. Dat zijn dingen die belangrijk zijn voor een supermarkt tegenwoordig”, klinkt het.

 

Ook Delhaize moet sneller kunnen innoveren, onder andere door nauwer met toeleveranciers samen te werken. “Dat zij met nieuwe ideeën komen en dat je ze snel op het schap laat”, tipt Boer. Of het bewust olie op vuur is in een organisatie waar de spanningen al oplopen of gewoon ongelukkig overkomt in de media? Doe niet flauw, lijkt de boodschap in ieder geval: “Delhaize is het belangrijkste merk in België. Dat moet het goed doen. De fusie heeft natuurlijk een sentimentele kant, maar zowel de raad van commissarissen als de raad van bestuur hebben altijd gezegd: de fusie is groter dan Nederland en België.”

 

Gezond gemak waait over naar VS

Dick Boer heeft het in het interview dan ook over veel meer dan enkel AH en Delhaize: in de Verenigde Staten is het fusiebedrijf één van de grootste supermarktspelers en op die markt wordt logischerwijze sterk ingezet. Dat moet vooral gebeuren op verse en gezonde gemaksproducten, net als op online boodschappendienst Peapod. “De trend van gezond en vers is ook in Amerika aan het doorzetten”, ziet Boer. “We zijn in de Verenigde Staten veel meer gemaksproducten, zoals voorgesneden groente en fruit, aan het introduceren. Dat hebben we meegenomen uit Nederland.” Ook vers, in de winkel afgebakken brood is er een recente toevoeging.

 

Met websupermarkt Peapod wil Boer “meer volume kunnen creëren”, maar dan komt het natuurlijk in het vaarwater van Amazon en Walmart. “Hoe kunnen we een stad als New York nog beter bedienen? Als we meer capaciteit willen creëren, dan moeten we daarvoor wel groei hebben en die is niet gigantisch hoog.” De concurrentie wordt intenser, geeft hij toe, zeker nu omnichannel de trend is en ook online pure players begrijpen dat ze fysieke winkels nodig hebben.

 

Toch is de topman niet bang van Amazon: “Er zijn veel dingen waar ze geen moeite mee hebben, maar home delivery met verse producten kostte ze duidelijk meer moeite. En dat is natuurlijk ook lastiger.” Amazon kan integendeel zelfs “jaloers” zijn op Ahold Delhaize, dat voorsprong heeft qua kennis en infrastructuur voor het leveren van verse producten.

 

Data ook inzetten voor klanten

Momenteel test Ahold Delhaize same-day delivery voor boodschappen, zowel in Washington als in Rotterdam. “Ik denk dat alle veranderingen in het retaillandschap ons voortdurend wakker houden. Waar we het tien jaar geleden volstrekt normaal vonden minimaal een dag van tevoren te bestellen, denken sommige klanten nu: ik krijg het vanavond.”

 

De overname van bol.com noemt Dick Boer vooral interessant om te leren omgaan met data, een cruciale factor in de supermarktbusiness van morgen. Tot nu toe werd data bij Ahold Delhaize vooral ingezet voor logistiek, maar Boer wil het ook meer gaan inzetten voor de klanten.

 

De topman gelooft ook in ‘nudging’, de subtiele kunst van het aanzetten tot gezondere aankopen. De supermarkt kan mensen daarbij helpen, gelooft hij: “Je kunt de ketchup nemen van een bekend merk, daar zit zoveel suiker in. En trouwens, dat zit ook in het Albert Heijn-merk. Maar er staat ook een biologische, niet-gezoete ketchup op het schap. Als je daarop kunt wijzen, dan help je de klant een betere keuze te maken. Daarin zitten voor ons als bedrijf waanzinnige mogelijkheden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.