Ahold moet ruim 14 procent lagere nettowinst slikken | RetailDetail

Ahold moet ruim 14 procent lagere nettowinst slikken

Ahold moet ruim 14 procent lagere nettowinst slikken

Ahold boekte in 2013 over de hele linie een vrij stabiele omzet, maar een lagere operationele en nettowinst. Een bittere pil, want waar vorig jaar nog goed begon en met name Albert Heijn sterk van start ging, blijkt het vierde kwartaal ronduit teleurstellend.

Teleurstellend winstresultaat

De verkoop van ICA leverde Ahold in 2013 een eenmalige baat op van liefst 1.751 miljoen euro. Dat 'douceurtje' buiten beschouwing gelaten, blijft er echter slechts 786 miljoen euro aan nettowinst over. Dat is ruim 14 procent lager dan de nettowinst in 2012, die op 915 miljoen euro uitkwam.

 

Een teleurstellend resultaat, dat Ahold boekt op een jaaromzet die met 32,6 miljard euro een fractie (0,2 procent) onder de omzet van 2012 lag. De operationele winst was met 1,38 miljard euro 2,3 procent lager en de operationele marge was met 4,2 procent nagenoeg gelijk aan de marge over 2012, die op 4,3 procent uitkwam.

 

Deze jaarresultaten zijn sterk beïnvloed door tegenvallende prestaties, met name in het vierde kwartaal. In de laatste drie maanden van 2013 daalde de netto-omzet met 4,2 procent, met name door afnemende identieke verkopen bij Ahold USA, die met 2,1 procent daalden. In Nederland daalde de identieke groei in het vierde kwartaal met 1 procent, vooral omdat de gemiddelde besteding per klant bij Albert Heijn onder druk staat.

 

Verkoop van ICA doet pijn

De operationele kwartaalwinst daalde van 355 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2012 naar 320 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar, wat een afname van bijna tien procent betekent. Debet hieraan zijn volgens Ahold een aanzienlijke toename van kosten voor het pensioenfonds en een negatief koerseffect vanwege de zwakkere Amerikaanse dollar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen ligt het winstniveau desalniettemin nog altijd 7,5 procent onder het niveau van Q4 in 2012.

 

De nettokwartaalwinst lag met 215 miljoen euro 25 miljoen euro lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, een afname van 10,4 procent of 8,2 procent bij gelijkblijvende wisselkoersen. Hier doet met name de verkoop van ICA pijn, want de voormalige Scandinavische joint-venturedochter droeg in het vierde kwartaal van 2012 nog 59 miljoen euro bij aan de nettowinst.

 

Oog voor kosten en baten

Net zoals in 2013 zal 2014 voor Ahold mede in het teken staan van 'simplicity'. Dit constante proces van besparingen, waarbij Ahold de kosten met 600 miljoen euro wil verlagen, is sinds de introductie van 'Reshaping Retail @ Ahold' tot strategische pijler verworden. Van de vooropgestelde besparing van 600 miljoen euro heeft Ahold inmiddels 485 miljoen euro gerealiseerd, wat van groot belang is om de operationele marge overeind te houden in moeilijke tijden.

 

Naast kosten, kijkt Ahold uiteraard ook naar de opbrengsten. Zo investeert het bijvoorbeeld in de uitrol van Albert Heijn in België, maar ook in de uitbouw van de 'online supply chain'. Ahold zit immers duidelijk in de transitie naar een omnichanneltoekomst: de omzet van Peapod, bol.com en AH.nl bedroeg in 2013 1,1 miljard euro. Online realiseerde daarmee een identieke omzetgroei van bijna 17 procent.

 

Omnichannel is cruciaal voor Ahold

Met name in de VS zal Ahold aan de 'online supply chain' bouwen, door het aantal pick-up points op te voeren van zo'n 100 nu tot ruim 200 aan het eind van dit jaar, evenals door de ingebruikname van een gloednieuw en volledig geautomatiseerd distributiecentrum voor 'e-fulfilment' in New Jersey, waarmee Ahold met name de New Yorkse regio wil bedienen. Het levert kennis op die Ahold ook in Europa zal toepassen.

 

Daar waar Ahold de aandeelhouders vandaag gerust wil stellen met een zeven procent hoger dividend en met de voortgang van de inkoop van eigen aandelen, is voor morgen het succes van omnichannel van vitaal belang om shareholders en stakeholders structureel gunstig te stemmen.

 

Klik hier voor de kwartaal- en jaarcijfers en een toelichting door CEO Dick Boer en CFO Jeff Carr.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.