Ahold neemt 50 winkels van Spar in Tsjechië over | RetailDetail

Ahold neemt 50 winkels van Spar in Tsjechië over

Ahold neemt 50 winkels van Spar in Tsjechië over

"Een strategische overname": zo noemt Ahold de aankoop van 50 vestigingen van Spar in Tsjechië. Met deze strategische overname onderstreept Ahold de intentie om in de Centraal-Europese markt actief te blijven.

Tsjechië rechtstreeks onder topman Boer

De 36 compacte hypermarkten en 14 supermarkten die Ahold overneemt vertegenwoordigen een ondernemingswaarde van 5,245 miljard Tsjechische Kroon (190 miljoen euro). De overnameprijs financiert Ahold uit eigen kasmiddelen. Verkopende partij is Spar Oostenrijk, dat via dochterbedrijf Aspiag in verschillende Centraal-Europese landen actief is.

 

In november 2013 kondigde Ahold de verkoop aan van haar 24 winkels in Slowakije, die in 2012 een omzet van 159 miljoen euro vertegenwoordigden. Hoewel Ahold daarbij de intentie uitsprak om zich de concentreren op de veel grotere operatie in Tsjechië, riep de verkoop wel de vraag op in hoeverre Tsjechië past in de strategie van Ahold om haar geografische bereik in haar huidige markten en buurmarkten uit te breiden.

 

In januari dit jaar herschikte Ahold de Europese organisatie, waarbij de operatie in Tsjechië rechtstreeks onder de hoede van topman Dick Boer kwam. De verkoop van het minderheidsaandeel in ICA was ook een klus voor de topman, maar Tsjechië is een ander verhaal: dat is een volledig gecontroleerde operatie, waarin Ahold blijkbaar veel perspectief ziet.

 

Minder omzet, meer winst

De winstgevendheid in Tsjechië verbeterde immers met 2,1 procent, vooral door meer efficiëntie en lagere kosten, maar ook door gerichte promoties en een verbeterde verspresentatie. Eind 2013 exploiteerde Ahold 284 winkels in Tsjechië onder de Albert-formule, waaronder 56 compacte hypermarkten. Daarvan waren er eind vorig jaar 16 omgebouwd naar het nieuwe format dat Ahold 'One' noemt.

 

Wel moest Ahold Tsjechië vorig jaar een omzetverlies van 4,7 procent incasseren naar een niveau van 1.445 miljoen euro. Een aanzienlijk deel daarvan is weliswaar een gevolg van wisselkoerseffecten, maar desondanks zagen de 284 Albert-winkels die Ahold in Tsjechië exploiteert de identieke omzet vorig jaar met 1,7 procent dalen - met name door een hoge promotiedruk in deze competitieve markt.

 

Kleine overname met behoorlijke impact

De relatief kleine overname die Ahold vandaag aankondigt, heeft een behoorlijke impact. Met de toevoeging van deze vijftig winkels, komt het winkelaantal uit op 334 (92 compacte hypermarkten en 242 supermarkten) en het marktaandeel van Ahold stijgt hiermee naar ongeveer 23 procent. Daarmee wordt Ahold na de Schwarz Gruppe (Kaufland, Lidl) de tweede retailer in Tsjechië, nog voor Tesco en Rewe.

 

Tsjechië is voor Boer geen onbekende markt: toen hij in 1998 bij Ahold in dienst trad, deed hij dat als country manager van Ahold in Tsjechië. Boer kent dus de markt, waarin Ahold nu ineens flink meer hypermarkten gaat exploiteren.

 

Aspiag-bestuurslid Rudolf Staudinger verklaart in het persbericht dat het voor Spar lastig bleek om een bevredigende marktpositie in Tsjechië op te bouwen. Ahold kan nu die zes procent marktaandeel die Spar in Tsjechië vertegenwoordigde optellen en als de op een na grootste marktpartij op weg naar een – zoals Dick Boer het verwoordde – "...enerverende nieuwe fase voor Ahold in Tsjechië."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.