Ahold: omzetgroei in moeilijke markten

Ahold: omzetgroei in moeilijke markten

Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 een 7,5 procent hogere omzet gerealiseerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vergeleken met 2011 lag de jaaromzet 8,5 procent hoger. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten – want Ahold doet ruim 60 procent van de omzet in de VS – komt de kwartaal- en jaargroei uit op respectievelijk 5,1 en 3,5 procent.

Dat maakte Ahold vanochtend bekend. Omgerekend naar euro's realiseerde Ahold in de VS een omzet van ruim 4,7 miljard in het vierde kwartaal en een jaaromzet van ruim 20,1 miljard euro. De identieke groei (exclusief brandstof) lag in de VS op 1,4 procent in het laatste kwartaal. Op jaarbasis kwam de identieke omzetgroei met 0,5 procent een stuk lager uit.

 

Superstorm Sandy

De relatief goede prestatie in het vierde kwartaal heeft volgens Ahold te maken met superstorm Sandy. Deze storm raasde eind oktober over het gebied in de noordoostelijke Verenigde Staten, waar veel van de Aholdwinkels zijn gelegen.

 

Ahold USA slaagde erin om tijdens de storm de winkels open te houden en aldus te voorzien in de behoeften van de klanten. Dit had een positief effect op de omzet, maar dat werd deels teniet gedaan door het feit dat de feestdagen van Kerst en nieuwjaar op doordeweekse dagen vielen. Minder dagen open, betekent minder omzet.

 

Etos stelt teleur, AH wint marktaandeel

Dit laatste had ook een nadelig effect op de identieke omzet in Nederland. Daarnaast merkt Ahold op dat het bepaald een teleurstellend kwartaal was voor Etos. Ook dat drukte de identieke omzet, die op een magere 0,2 procent uitkwam. Op jaarniveau is de identieke omzetgroei immers 1 procent. In euro's was de kwartaalomzet in Nederland bijna 2,7 miljard euro en bedroeg de jaaromzet ruim 11 miljard euro.

 

Albert Heijn vertegenwoordigt het leeuwendeel van de Nederlandse Ahold-omzet. De toevoeging 15 voormalige C1000-winkels, die Ahold van Jumbo heeft overgenomen, was belangrijk voor de omzetgroei van 7,7 procent die Ahold met name door Albert Heijn realiseerde. Hierdoor is volgens Ahold het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland verder vergroot.

 

België positief, Centraal-Europa negatief

Over de ontwikkelingen in België is Ahold erg tevreden. Eind 2012 heeft het drie winkels toegevoegd en daarmee komt het aantal Belgische winkels op 11. Dit jaar wil Albert Heijn minimaal 20 winkels in België exploiteren. Over Duitsland, waar Ahold nu drie AH to go-gemakswinkels exploiteert, rept Ahold echter met geen woord. Wellicht is het nog te vroeg om daarover in de kwartaalcijfers iets te melden.

 

Overig Europa daarentegen, bezorgt Ahold de nodige hoofdbrekens. Net zoals branchegenoot Tesco ook al heeft ervaren, gaan de zaken slecht in Centraal-Europa. "Onze omzet ontwikkelt zich daar beter dan bij de concurrenten en we hebben marktaandeel gewonnen", aldus Ahold, dat niettemin de identieke omzet zag afnemen met 2,5 procent in het vierde kwartaal. Op jaarbasis daalde de identieke omzet met 2,2 procent.

 

De kansen van online

Over de kansen van online is Ahold optimistisch. In de VS heeft Aholddochter Peapod in het vierde kwartaal vier ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen geopend, waardoor het in totaal acht ophaalpunten in de VS exploiteert.

 

In Nederland ging dit in het vierde kwartaal ook van start, met de opening op 1 november 2012 van het eerste Albert Heijn Pick-Up Point in Heemstede. Inmiddels zijn er drie van die ophaalpunten operationeel. "Hun eerste prestaties zijn boven verwachting", aldus Ahold, dat ook positief is over de prestaties van bol.com: "Bol.com had een sterke omzetontwikkeling en wist de positie in Nederland verder te versterken."

 

Lees ook het RetailDossier over de potentie van online voor Ahold, exact 10 jaar na het uitbreken van de crisis bij de Nederlandse retailmultinational.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top