Ahold: omzetgroei in moeilijke markten | RetailDetail

Ahold: omzetgroei in moeilijke markten

Ahold: omzetgroei in moeilijke markten

Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 een 7,5 procent hogere omzet gerealiseerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vergeleken met 2011 lag de jaaromzet 8,5 procent hoger. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten – want Ahold doet ruim 60 procent van de omzet in de VS – komt de kwartaal- en jaargroei uit op respectievelijk 5,1 en 3,5 procent.

Dat maakte Ahold vanochtend bekend. Omgerekend naar euro's realiseerde Ahold in de VS een omzet van ruim 4,7 miljard in het vierde kwartaal en een jaaromzet van ruim 20,1 miljard euro. De identieke groei (exclusief brandstof) lag in de VS op 1,4 procent in het laatste kwartaal. Op jaarbasis kwam de identieke omzetgroei met 0,5 procent een stuk lager uit.

 

Superstorm Sandy

De relatief goede prestatie in het vierde kwartaal heeft volgens Ahold te maken met superstorm Sandy. Deze storm raasde eind oktober over het gebied in de noordoostelijke Verenigde Staten, waar veel van de Aholdwinkels zijn gelegen.

 

Ahold USA slaagde erin om tijdens de storm de winkels open te houden en aldus te voorzien in de behoeften van de klanten. Dit had een positief effect op de omzet, maar dat werd deels teniet gedaan door het feit dat de feestdagen van Kerst en nieuwjaar op doordeweekse dagen vielen. Minder dagen open, betekent minder omzet.

 

Etos stelt teleur, AH wint marktaandeel

Dit laatste had ook een nadelig effect op de identieke omzet in Nederland. Daarnaast merkt Ahold op dat het bepaald een teleurstellend kwartaal was voor Etos. Ook dat drukte de identieke omzet, die op een magere 0,2 procent uitkwam. Op jaarniveau is de identieke omzetgroei immers 1 procent. In euro's was de kwartaalomzet in Nederland bijna 2,7 miljard euro en bedroeg de jaaromzet ruim 11 miljard euro.

 

Albert Heijn vertegenwoordigt het leeuwendeel van de Nederlandse Ahold-omzet. De toevoeging 15 voormalige C1000-winkels, die Ahold van Jumbo heeft overgenomen, was belangrijk voor de omzetgroei van 7,7 procent die Ahold met name door Albert Heijn realiseerde. Hierdoor is volgens Ahold het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland verder vergroot.

 

België positief, Centraal-Europa negatief

Over de ontwikkelingen in België is Ahold erg tevreden. Eind 2012 heeft het drie winkels toegevoegd en daarmee komt het aantal Belgische winkels op 11. Dit jaar wil Albert Heijn minimaal 20 winkels in België exploiteren. Over Duitsland, waar Ahold nu drie AH to go-gemakswinkels exploiteert, rept Ahold echter met geen woord. Wellicht is het nog te vroeg om daarover in de kwartaalcijfers iets te melden.

 

Overig Europa daarentegen, bezorgt Ahold de nodige hoofdbrekens. Net zoals branchegenoot Tesco ook al heeft ervaren, gaan de zaken slecht in Centraal-Europa. "Onze omzet ontwikkelt zich daar beter dan bij de concurrenten en we hebben marktaandeel gewonnen", aldus Ahold, dat niettemin de identieke omzet zag afnemen met 2,5 procent in het vierde kwartaal. Op jaarbasis daalde de identieke omzet met 2,2 procent.

 

De kansen van online

Over de kansen van online is Ahold optimistisch. In de VS heeft Aholddochter Peapod in het vierde kwartaal vier ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen geopend, waardoor het in totaal acht ophaalpunten in de VS exploiteert.

 

In Nederland ging dit in het vierde kwartaal ook van start, met de opening op 1 november 2012 van het eerste Albert Heijn Pick-Up Point in Heemstede. Inmiddels zijn er drie van die ophaalpunten operationeel. "Hun eerste prestaties zijn boven verwachting", aldus Ahold, dat ook positief is over de prestaties van bol.com: "Bol.com had een sterke omzetontwikkeling en wist de positie in Nederland verder te versterken."

 

Lees ook het RetailDossier over de potentie van online voor Ahold, exact 10 jaar na het uitbreken van de crisis bij de Nederlandse retailmultinational.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.