Ahold presteert solide ondanks matig Albert Heijn

Ahold presteert solide ondanks matig Albert Heijn

Ahold heeft in het tweede kwartaal van 2012 een solide resultaat geboekt. Niettemin erkent de retailgroep dat Albert Heijn in de Nederlandse thuismarkt zwak heeft gepresteerd. De jubilaris, die dit jaar 125 jaar wordt, lijdt onder prijsconcurrentie en merkt de gevolgen van de mislukte EK-actie in de omzet- en rendementscijfers.

Alle indicatoren omhoog

(in miljoen euro)2e kw 2012+/-
Omzet VS 4747   +17,3%
(in $ +3,4%)
Omzet Benelux
2560   +5,3%
Omzet Tsj+Slov   385    -2,8%
Omzet totaal 7692   +3,9%
Bedrijfswinst   326 +18,5%
Nettowinst   248 +24,6%

Op groepsniveau steeg Aholds omzet met bijna 12 procent tot 7,7 miljard euro. Wisselkoerseneffecten daargelaten was de procentuele omzetgroei 3,9 procent. In de eerste jaarhelft van 2012 nam Aholds omzet toe met 8 procent (+2,8 procent bij constante wisselkoersen) tot ruim 16,1 miljard euro.

 

In het tweede kwartaal nam het bedrijfsresultaat met 18,5 procent toe tot 326 miljoen euro en de nettowinst lag met 248 miljoen euro 24,6 procent boven het niveau van de kwartaalwinst in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Tweede kwartaal beter dan het eerste

In het tweede kwartaal presteerde Ahold beter dan in het eerste kwartaal van 2012, waarin de groepsomzet (bij constante wisselkoersen) slechts 1,9 procent groeide ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011, en de winst daalde (bedrijfsresultaat -6,3 procent en nettowinst -3,1 procent).

 

Gemeten over het eerste halve jaar van 2012 was Aholds bedrijfsresultaat met 742 miljoen euro 3,2 procent hoger dan de eerste helft van 2011. De nettowinst was 530 miljoen euro, een toename met 8,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011.

 

Zwakke prestatie Albert Heijn

Ahold erkent dat paradepaardje Albert Heijn een zwakke prestatie heeft afgeleverd. Niettemin reageert Ahold-topman Dick Boer tevreden: "Door te investeren in waarde voor onze klanten hebben we de omzet met 3,9 procent (tegen constante wisselkoeren) verhoogd."

 

"In een moeilijk economisch klimaat hebben we in onze belangrijkste markten marktaandeel gewonnen.", ging hij verder: "Ondanks de zwakke prestatie van Albert Heijn kwam de onderliggende operationele marge voor de groep uit op hetzelfde niveau als vorig jaar. Zowel in de VS als in Nederland bleeft de promotieactiviteit hoog."

 

Goede marge VS, slechte marge Nederland

In de VS nam de inflatie van consumentenprijzen af en door strikte kostencontrole slaagde Ahold USA er volgens Boer in, om sterke marges te realiseren (hoewel de operationele marge met 0,2 procentpunt daalde naar 4,2 procent). In de Nederlandse thuismarkt werd Aholds marge sterker negatief beïnvloed door de prijsconcurrentie, de oplopende promotiedruk en de EK-flop in juni.

 

Omdat Albert Heijn veruit het de grootste onderdeel is van Ahold in Nederland, is dit negatieve effect met name daarvan het resultaat. De operationele marge van Ahold Nederland daalde met 0,8 procentpunt tot 5,4 procent. Zonder Bol.com, dat voor een periode van 8 weken in de cijfers is geconsolideerd, zou de marge op 5,6 procent uitkomen. Bol.com draagt 2,4 procent bij aan de omzetgroei in Nederland.

 

Centraal-Europa

De rest van Europa (en voor Ahold is dat enkel Tsjechië en Slovakije) geeft voor Ahold een stabiel beeld te zien. Na twee periodes van omzetdaling wist Ahold in Centraal-Europa weer een lichte stijging van de omzet (tegen constante wisselkoersen) te realiseren. Redenen hiervoor zijn geslaagde promotionele activiteiten en succesvolle campagnes om klantentrouw te genereren.

 

De identieke omzet in Tsjechië en Slovakije steeg met 0,7 procent en de operationele marge kwam op 1 procent uit, iets beter dan de 0,8 procent in het tweede kwartaal van 2011. De verbetering is volgens Ahold een resultaat van voortdurende aandacht voor kostenbeheersing en efficiëntie.

 

Onlinepoot groeit

Ahold was voor vorig kwartaal wél tevreden met de verdere uitbreiding van Albert Heijns winkelnetwerk in België en de succesvolle afronding van de overname van Bol.com.

 

Zowel in de VS als in Nederland realiseren Aholds online activiteiten een dubbelcijferige omzetgroei. In de VS rondde Ahold voorts de overname af van vijftiensupermarkten die inmiddels allen zijn omgebouwd tot de Giant-formule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top