Ahold presteert solide ondanks matig Albert Heijn

Ahold presteert solide ondanks matig Albert Heijn

Ahold heeft in het tweede kwartaal van 2012 een solide resultaat geboekt. Niettemin erkent de retailgroep dat Albert Heijn in de Nederlandse thuismarkt zwak heeft gepresteerd. De jubilaris, die dit jaar 125 jaar wordt, lijdt onder prijsconcurrentie en merkt de gevolgen van de mislukte EK-actie in de omzet- en rendementscijfers.

Alle indicatoren omhoog

(in miljoen euro)2e kw 2012+/-
Omzet VS 4747   +17,3%
(in $ +3,4%)
Omzet Benelux
2560   +5,3%
Omzet Tsj+Slov   385    -2,8%
Omzet totaal 7692   +3,9%
Bedrijfswinst   326 +18,5%
Nettowinst   248 +24,6%

Op groepsniveau steeg Aholds omzet met bijna 12 procent tot 7,7 miljard euro. Wisselkoerseneffecten daargelaten was de procentuele omzetgroei 3,9 procent. In de eerste jaarhelft van 2012 nam Aholds omzet toe met 8 procent (+2,8 procent bij constante wisselkoersen) tot ruim 16,1 miljard euro.

 

In het tweede kwartaal nam het bedrijfsresultaat met 18,5 procent toe tot 326 miljoen euro en de nettowinst lag met 248 miljoen euro 24,6 procent boven het niveau van de kwartaalwinst in dezelfde periode een jaar eerder.

 

Tweede kwartaal beter dan het eerste

In het tweede kwartaal presteerde Ahold beter dan in het eerste kwartaal van 2012, waarin de groepsomzet (bij constante wisselkoersen) slechts 1,9 procent groeide ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011, en de winst daalde (bedrijfsresultaat -6,3 procent en nettowinst -3,1 procent).

 

Gemeten over het eerste halve jaar van 2012 was Aholds bedrijfsresultaat met 742 miljoen euro 3,2 procent hoger dan de eerste helft van 2011. De nettowinst was 530 miljoen euro, een toename met 8,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011.

 

Zwakke prestatie Albert Heijn

Ahold erkent dat paradepaardje Albert Heijn een zwakke prestatie heeft afgeleverd. Niettemin reageert Ahold-topman Dick Boer tevreden: "Door te investeren in waarde voor onze klanten hebben we de omzet met 3,9 procent (tegen constante wisselkoeren) verhoogd."

 

"In een moeilijk economisch klimaat hebben we in onze belangrijkste markten marktaandeel gewonnen.", ging hij verder: "Ondanks de zwakke prestatie van Albert Heijn kwam de onderliggende operationele marge voor de groep uit op hetzelfde niveau als vorig jaar. Zowel in de VS als in Nederland bleeft de promotieactiviteit hoog."

 

Goede marge VS, slechte marge Nederland

In de VS nam de inflatie van consumentenprijzen af en door strikte kostencontrole slaagde Ahold USA er volgens Boer in, om sterke marges te realiseren (hoewel de operationele marge met 0,2 procentpunt daalde naar 4,2 procent). In de Nederlandse thuismarkt werd Aholds marge sterker negatief beïnvloed door de prijsconcurrentie, de oplopende promotiedruk en de EK-flop in juni.

 

Omdat Albert Heijn veruit het de grootste onderdeel is van Ahold in Nederland, is dit negatieve effect met name daarvan het resultaat. De operationele marge van Ahold Nederland daalde met 0,8 procentpunt tot 5,4 procent. Zonder Bol.com, dat voor een periode van 8 weken in de cijfers is geconsolideerd, zou de marge op 5,6 procent uitkomen. Bol.com draagt 2,4 procent bij aan de omzetgroei in Nederland.

 

Centraal-Europa

De rest van Europa (en voor Ahold is dat enkel Tsjechië en Slovakije) geeft voor Ahold een stabiel beeld te zien. Na twee periodes van omzetdaling wist Ahold in Centraal-Europa weer een lichte stijging van de omzet (tegen constante wisselkoersen) te realiseren. Redenen hiervoor zijn geslaagde promotionele activiteiten en succesvolle campagnes om klantentrouw te genereren.

 

De identieke omzet in Tsjechië en Slovakije steeg met 0,7 procent en de operationele marge kwam op 1 procent uit, iets beter dan de 0,8 procent in het tweede kwartaal van 2011. De verbetering is volgens Ahold een resultaat van voortdurende aandacht voor kostenbeheersing en efficiëntie.

 

Onlinepoot groeit

Ahold was voor vorig kwartaal wél tevreden met de verdere uitbreiding van Albert Heijns winkelnetwerk in België en de succesvolle afronding van de overname van Bol.com.

 

Zowel in de VS als in Nederland realiseren Aholds online activiteiten een dubbelcijferige omzetgroei. In de VS rondde Ahold voorts de overname af van vijftiensupermarkten die inmiddels allen zijn omgebouwd tot de Giant-formule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top