Ahold schikt in fraudezaak | RetailDetail

Ahold schikt in fraudezaak

Ahold schikt in fraudezaak

Ahold wordt niet verder vervolgd voor het boekhoudschandaal in de Verenigde Staten. Het supermarktconcern heeft een schikking getroffen van 297 miljoen dollar (220 miljoen euro).

US Foodservice

Het bedrijf ligt sinds begin deze eeuw onder vuur vanwege een omvangrijk boekhoudschandaal bij voormalige dochteronderneming US Foodservice. Hierbij stelde het bedrijf een hogere omzet voor dan daadwerkelijk het geval was. In 2007 werd US Foodservice verkocht voor ruim 7 miljard euro, maar Ahold bleef aansprakelijk voor de lopende rechtszaken.

 

De schikking wordt eind dit jaar of begin 2015 uit de beschikbare kasmiddelen van de retailer betaald. In dezelfde periode wordt de definitieve goedkeuring van de overeenkomst verwacht. Ook zal dan duidelijk worden of de partijen die hiervoor in aanmerking komen, het eens zijn met de vergoeding. "In ruil daarvoor doen alle deelnemers afstand van al hun vorderingen met betrekking tot deze beprijzingsmethoden", schrijft het concern in een persbericht.

 

De zaak kostte destijds Ahold-topman Cees van der Hoeven zijn baan. Ook werd hij veroordeeld voor een boete van 30.000 euro. Voormalig financieel topman Michiel Meurs werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden, een taakstraf van 240 uur en een boete van 100.000 euro. Oud-bestuurslid Jan Andreae kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden en 50.000 euro boete.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.