Ahold schroeft ambitieniveau op

Ahold schroeft ambitieniveau op

“We zullen de komende jaren meer ambitie tonen”, zei Aholds chief operating officer Sander van der Laan deze namiddag op het congres ‘What’s going on in Retailing?!’. “We investeren elk jaar 3 procent van de omzet in de ontwikkeling van het bedrijf, op een omzet van 30 miljard is dat 900 miljoen euro.”

Herstel na 2003

Op het congres dat vandaag in Nieuwegein plaatsvond, roemde Van der Laan de prestaties van Ahold sinds het rampjaar 2003. Van herstel en wederopbouw is Ahold intussen doorgegroeid tot een degelijke groeidiamant. In sneltreinvaart kwamen de slides voorbij in zijn presentatie, waarbij de vergelijking met de hard-discounters Aldi en Lidl interessant was.

 

“Toen Albert Heijn zich na 2003 herpositioneerde, dacht iedereen dat we daarmee de hard-discounters in de kaart speelden”, zegt Van der Laan. “Het tegendeel is waar. Tussen 2007 en 2011 is het aandeel van Albert Heijn met 410 basispunten gestegen. Voor Aldi en Lidl gecombineerd was de stijging in dezelfde periode 60 basispunten.”

 

Lidl is full service

Die groei van de discounters kan volgens Van der Laan vooral op het conto van Lidl worden bijgeschreven. “Lidl doet het goed en is volgens onze klanten allang geen hard-discounter meer, maar een full service winkel. Dat zijn zaken waarmee we rekening moeten houden. Consumenten zijn op zoek naar meer value for money, getuige het succes van Lidl, Easyjet of de huismerken. Daarmee houden wij in onze ontwikkeling terdege rekening.”

 

Het jaar 2003 is volgens Van der Laan “…het jaar waarin we het wheel of retail hebben herontdekt.” Dat wil volgens hem zeggen: hernieuwde aandacht voor kostencontrole en de kostenvoordelen herinvesteren in het bedrijf om de omzet te verbeteren.

 

Eigen aandelen inkopen is eigenlijk niet de bedoeling

Daarmee alleen kom je er echter niet, weet ook de Ahold-topmanager. “De kosten controleren en de efficiëntie verhogen: dat blijft uiterst belangrijk, maar we moeten zoeken naar groei en ontwikkeling. Als wij er niet in slagen om onze kostenvoordelen te vertalen in toegevoegde waarde voor onze klanten, dan zijn we slechte marketeers.”

 

Dat geldt uiteraard ook voor de opbrengsten: Ahold is inmiddels een cash generator geworden die – volgens de buitenwacht – cash bij gebrek aan beter omzet in de inkoop van eigen aandelen. “We hebben de aandeelhouders inderdaad een plezier gedaan door voor twee miljard euro aan eigen aandelen in te kopen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling”, erkent ook Van der Laan. “We hebben ook enkele aankopen gedaan, zoals Bol.com en enkele winkels in de VS, maar we zullen de komende jaren meer ambitie tonen. Dat hebben we de analisten ook beloofd.”

 

Trots op Bol

Van der Laan zegt heel trots te zijn op de overname van Bol.com, die wel nog definitief moet worden goedgekeurd. In combinatie met Albert Heijn is daar veel ontwikkeling mogelijk, denkt hij: AH-winkels als ophaalpunten voor Bol, bijvoorbeeld. Dat mag echter nog niet worden gemeld zolang Bol nog niet officieel tot de Aholdfamilie behoort.

 

“Voor het einde van dit jaar zijn de eerste ophaalpunten operationeel waar klanten van Albert.nl hun online bestellingen kunnen meenemen”, zegt Van der Laan die de prestatie van Albert.nl als “…niet onverdienstelijk, zelfs vrij goed” benoemt. “We zoeken bij deze ontwikkeling nadrukkelijk de combinatie tussen online en de winkels. Multichannel,dus.”

 

Groei in België, Duitsland én Nederland

“Albert Heijn is een absoluut merkicoon”, stelt Van der Laan. “Gecombineerd met Etos en Gall & Gall is nog veel groei mogelijk in Nederland. We gaan ook in België en Duitsland aan de slag: in België willen we eind 2012 10 winkels hebben en per 2015 50 winkels. In Antwerpen, maar ook in Vlaamse plaatsen zoals Roeselare en Beveren.

 

In Duitsland opent net na de zomer de eerste 'AH to go' en willen we eind 2013 minstens 10 zulke winkels in Noordrijn-Westfalen hebben. Albert Heijn groeit over de grens en dat doen we in Duitsland en België met gecombineerde teams, die voor de helft uit lokale managers bestaan en voor de helft uit Nederlanders.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top