Ahold tevreden met 'solide prestaties'

Ahold tevreden met 'solide prestaties'

Ahold heeft zowel in het vierde kwartaal als in het volledige afgelopen jaar, zoals het zelf zegt, “solide prestaties” neergezet. In Nederland heeft Albert Heijn zijn marktaandeel weten te bevestigen, maar vooral in de Verenigde Staten presteerde Ahold opvallend goed, al kon de grootdistributeur uit Zaandam nipt niet aan de verwachtingen tippen.

+4,5% in vierde kwartaal

In het belangrijke vierde kwartaal haalde Ahold een totale groepsomzet van 7,29 miljard euro, dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode van 2010. Hoewel het een omzettoename betekent van 2,5% ten opzichte van het derde kwartaal, lag het toch onder de analistenverwachtingen van Reuters (7,35 miljard euro).


In de Verenigde Staten deed Ahold het verrassend goed, zeker tegen het licht van de tegenvallende prestaties van concurrent Delhaize aldaar: Ahold USA realiseerde in het vierde kwartaal een omzetgroei van 5,5%, goed voor 4,37 miljard euro (5,89 miljard dollar). De verkoop in winkels die er al langer dan een jaar zijn, steeg 2,9%. De Amerikaanse jaaromzet groeide met 1,4% aan tot 18,03 miljard euro (25,1 miljard dollar).


In Tsjechië en Slovakije daarentegen moest Ahold klappen incasseren. Terwijl de omzet er in het derde kwartaal nog 2,4% steeg, viel die in het laatste kwartaal 3,5% terug tot 413 miljoen euro. Dankzij een sterke eerste jaarhelft klom de totale omzet toch nog met 4,8% naar 1,74 miljard euro.

 

Marktaandeel Nederland onveranderd

Op thuismarkt Nederland klokte de omzet in het vierde kwartaal af op 2,51 miljard euro, goed voor een stijging van 4,3%. De omzet in bestaande winkels steeg er net zoals in de VS met 2,9%. Over heel 2011 heeft Ahold de verkoop in Nederland met 4,2% zien groeien naar 10,51 miljard euro.

 

Daarmee groeit Albert Heijn – en in mindere mate ook zusterketens Etos en Gall&Gall – nog steeds sneller dan de markt, die volgens GfK een groei van 2,6 heeft opgetekend het voorbije jaar. Door een dip in het eerste kwartaal blijft het marktaandeel van Albert Heijn volgens Nielsen echter op 33,5% (net zoals verleden jaar) steken.

 

De totale groepsomzet voor 2011 eindigde met een toename van 2,5% op 30,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou dat een groei van 5,5% geweest zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top