Ahold tevreden met 'solide prestaties' | RetailDetail

Ahold tevreden met 'solide prestaties'

Ahold tevreden met 'solide prestaties'

Ahold heeft zowel in het vierde kwartaal als in het volledige afgelopen jaar, zoals het zelf zegt, “solide prestaties” neergezet. In Nederland heeft Albert Heijn zijn marktaandeel weten te bevestigen, maar vooral in de Verenigde Staten presteerde Ahold opvallend goed, al kon de grootdistributeur uit Zaandam nipt niet aan de verwachtingen tippen.

+4,5% in vierde kwartaal

In het belangrijke vierde kwartaal haalde Ahold een totale groepsomzet van 7,29 miljard euro, dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode van 2010. Hoewel het een omzettoename betekent van 2,5% ten opzichte van het derde kwartaal, lag het toch onder de analistenverwachtingen van Reuters (7,35 miljard euro).


In de Verenigde Staten deed Ahold het verrassend goed, zeker tegen het licht van de tegenvallende prestaties van concurrent Delhaize aldaar: Ahold USA realiseerde in het vierde kwartaal een omzetgroei van 5,5%, goed voor 4,37 miljard euro (5,89 miljard dollar). De verkoop in winkels die er al langer dan een jaar zijn, steeg 2,9%. De Amerikaanse jaaromzet groeide met 1,4% aan tot 18,03 miljard euro (25,1 miljard dollar).


In Tsjechië en Slovakije daarentegen moest Ahold klappen incasseren. Terwijl de omzet er in het derde kwartaal nog 2,4% steeg, viel die in het laatste kwartaal 3,5% terug tot 413 miljoen euro. Dankzij een sterke eerste jaarhelft klom de totale omzet toch nog met 4,8% naar 1,74 miljard euro.

 

Marktaandeel Nederland onveranderd

Op thuismarkt Nederland klokte de omzet in het vierde kwartaal af op 2,51 miljard euro, goed voor een stijging van 4,3%. De omzet in bestaande winkels steeg er net zoals in de VS met 2,9%. Over heel 2011 heeft Ahold de verkoop in Nederland met 4,2% zien groeien naar 10,51 miljard euro.

 

Daarmee groeit Albert Heijn – en in mindere mate ook zusterketens Etos en Gall&Gall – nog steeds sneller dan de markt, die volgens GfK een groei van 2,6 heeft opgetekend het voorbije jaar. Door een dip in het eerste kwartaal blijft het marktaandeel van Albert Heijn volgens Nielsen echter op 33,5% (net zoals verleden jaar) steken.

 

De totale groepsomzet voor 2011 eindigde met een toename van 2,5% op 30,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou dat een groei van 5,5% geweest zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.