Ahold tevreden met 'solide prestaties'

Ahold tevreden met 'solide prestaties'

Ahold heeft zowel in het vierde kwartaal als in het volledige afgelopen jaar, zoals het zelf zegt, “solide prestaties” neergezet. In Nederland heeft Albert Heijn zijn marktaandeel weten te bevestigen, maar vooral in de Verenigde Staten presteerde Ahold opvallend goed, al kon de grootdistributeur uit Zaandam nipt niet aan de verwachtingen tippen.

+4,5% in vierde kwartaal

In het belangrijke vierde kwartaal haalde Ahold een totale groepsomzet van 7,29 miljard euro, dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode van 2010. Hoewel het een omzettoename betekent van 2,5% ten opzichte van het derde kwartaal, lag het toch onder de analistenverwachtingen van Reuters (7,35 miljard euro).


In de Verenigde Staten deed Ahold het verrassend goed, zeker tegen het licht van de tegenvallende prestaties van concurrent Delhaize aldaar: Ahold USA realiseerde in het vierde kwartaal een omzetgroei van 5,5%, goed voor 4,37 miljard euro (5,89 miljard dollar). De verkoop in winkels die er al langer dan een jaar zijn, steeg 2,9%. De Amerikaanse jaaromzet groeide met 1,4% aan tot 18,03 miljard euro (25,1 miljard dollar).


In Tsjechië en Slovakije daarentegen moest Ahold klappen incasseren. Terwijl de omzet er in het derde kwartaal nog 2,4% steeg, viel die in het laatste kwartaal 3,5% terug tot 413 miljoen euro. Dankzij een sterke eerste jaarhelft klom de totale omzet toch nog met 4,8% naar 1,74 miljard euro.

 

Marktaandeel Nederland onveranderd

Op thuismarkt Nederland klokte de omzet in het vierde kwartaal af op 2,51 miljard euro, goed voor een stijging van 4,3%. De omzet in bestaande winkels steeg er net zoals in de VS met 2,9%. Over heel 2011 heeft Ahold de verkoop in Nederland met 4,2% zien groeien naar 10,51 miljard euro.

 

Daarmee groeit Albert Heijn – en in mindere mate ook zusterketens Etos en Gall&Gall – nog steeds sneller dan de markt, die volgens GfK een groei van 2,6 heeft opgetekend het voorbije jaar. Door een dip in het eerste kwartaal blijft het marktaandeel van Albert Heijn volgens Nielsen echter op 33,5% (net zoals verleden jaar) steken.

 

De totale groepsomzet voor 2011 eindigde met een toename van 2,5% op 30,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou dat een groei van 5,5% geweest zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top