Ahold verkoopt Scandinavische dochter ICA | RetailDetail

Ahold verkoopt Scandinavische dochter ICA

Ahold verkoopt Scandinavische dochter ICA

Ahold verkoopt zijn participatie in zijn Scandinavische branchegenoot ICA aan mede-eigenaar Hakon Invest voor 21,2 miljard Zweedse kroon (2,5 miljard euro). De verkoop is geen verrassing: vorig jaar al besliste Ahold om op te stappen bij ICA omdat het geen volledige controle over de keten kreeg.

Financiële meevaller

De opbrengst van de verkoop is groter dan analisten in september voorspelden. De verkoopprijs is vastgesteld op 20 miljard kroon, maar daarbovenop krijgt Ahold 1,2 miljard kroon als dividend. De transactie zou Ahold een belastingvrije meerwaarde van omgerekend 900 miljoen euro kunnen opleveren, becijferden analisten.

 

Een van de andere pistes was een verkoop van de participatie op de beurs van Stockholm, maar uiteindelijk werd een compromis bereikt met partner Hakon.

 

Bewogen geschiedenis

ICA werd in 2000 opgericht als joint venture van Ahold en Hakon en is met 2215 winkels onder de logo’s ICA en Rimi actief in Noorwegen, Zweden en de Baltische staten. In 2012 waren die goed voor een omzet van 96,86 miljard Zweedse kroon (11,3 miljard euro).

 

Tien jaar geleden bezorgde ICA Ahold nog heel wat last, omdat de Nederlandse retailer de cijfers van zijn Scandinavische investering volledig meetelde in zijn resultaten. Dat mocht niet omdat Ahold onvoldoende zeggenschap had over ICA: het bezit weliswaar 60% van de aandelen, maar in de stemrechten ligt de verhouding met Hakon op elk de helft.  (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.