Ahold verkoopt Scandinavische dochter ICA

Ahold verkoopt Scandinavische dochter ICA

Ahold verkoopt zijn participatie in zijn Scandinavische branchegenoot ICA aan mede-eigenaar Hakon Invest voor 21,2 miljard Zweedse kroon (2,5 miljard euro). De verkoop is geen verrassing: vorig jaar al besliste Ahold om op te stappen bij ICA omdat het geen volledige controle over de keten kreeg.

Financiële meevaller

De opbrengst van de verkoop is groter dan analisten in september voorspelden. De verkoopprijs is vastgesteld op 20 miljard kroon, maar daarbovenop krijgt Ahold 1,2 miljard kroon als dividend. De transactie zou Ahold een belastingvrije meerwaarde van omgerekend 900 miljoen euro kunnen opleveren, becijferden analisten.

 

Een van de andere pistes was een verkoop van de participatie op de beurs van Stockholm, maar uiteindelijk werd een compromis bereikt met partner Hakon.

 

Bewogen geschiedenis

ICA werd in 2000 opgericht als joint venture van Ahold en Hakon en is met 2215 winkels onder de logo’s ICA en Rimi actief in Noorwegen, Zweden en de Baltische staten. In 2012 waren die goed voor een omzet van 96,86 miljard Zweedse kroon (11,3 miljard euro).

 

Tien jaar geleden bezorgde ICA Ahold nog heel wat last, omdat de Nederlandse retailer de cijfers van zijn Scandinavische investering volledig meetelde in zijn resultaten. Dat mocht niet omdat Ahold onvoldoende zeggenschap had over ICA: het bezit weliswaar 60% van de aandelen, maar in de stemrechten ligt de verhouding met Hakon op elk de helft.  (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top