Ahold zet met Gall & Gall nieuwe stap in online strategie

Ahold zet met Gall & Gall nieuwe stap in online strategie

Met de lancering van een nieuwe webshop voor het volledige assortiment van Gall & Gall zet Ahold een volgende stap in de ambitie om een omnichannel retailbedrijf te worden.

Een grote stap voorwaarts naar omnichannel

Klanten van Aholds 130 jaar oude drankenspeciaalzaak die online wilden bestellen, werden tot gisteren doorgelinkt naar de webshop ah.nl. Daar konden ze dan voor een deel van het Gall & Gall-assortiment dat wettelijk ook via de supermarkt zou mogen worden verkocht, een bestelling doen.

 

Dit bestellen via ah.nl is nu nog steeds mogelijk, maar nu heeft Gall & Gall ook een eigen webshop voor het gehele assortiment, dus inclusief sterk alcoholische dranken. Dat is een grote stap voorwaarts vergeleken met de eigen online cadeaushop die Gall & Gall ook exploiteerde, naast de bestelservice via ah.nl. Daar kon de klant wijn in cadeauverpakking kopen.

 

Integratie e-fulfilment

Nu kan dus het gehele assortiment dranken van Gall & Gall online worden besteld en voor 5,95 euro thuisbezorgd door de bezorgdienst DPD, of gratis af te halen in een van de winkels van Gall & Gall. "Combinatie met de thuisbezorging via ah.nl is alleen mogelijk als je Gall & Gall-artikelen via ah.nl bestelt", zegt Ahold-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. "Hetzelfde geldt voor het ophalen van de online bestelling via een van onze pick up points."

 

De integratie van e-fulfilment, zoals Ahold al doet door de combinatie van Albert Heijn en bol.com, wordt voor wat betreft Gall & Gall nog gehinderd door de Nederlandse wetgeving, die de verkoop van sterk alcoholische dranken via de supermarkt verbiedt. Aspeslagh: "Wij blijven kijken naar de integratie van de verschillende merken, maar op dit moment is dat voor Gall.nl nog niet aan de orde."

 

Vervolgstap richting omnichannel

Op de nieuwe website kunnen klanten terecht voor inspiratie en advies, bijvoorbeeld door combinatie van recepten met dranken uit het assortiment te tonen. Die recepten staan weliswaar op de nieuwe website van Gall & Gall, maar een doorlink naar ah.nl waar shoppers efficiënt alle ingrediënten kunnen bestellen – al dan niet voorzien van die fles wijn die er goed bij smaakt – ontbreekt vooralsnog.

 

Zo kan Ahold nog wel enkele stappen zetten op de weg om een echte omnichannel retailer te worden, net als relevante doorlinks naar kookboeken of keukengerei via bol.com - allemaal in één keer af te halen of te laten thuisbezorgen. Daar komt geen sterke drank aan te pas, dus de Nederlandse wetgever kan op dit vlak geen roet in het eten gooien.

Tags: