Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt' | RetailDetail

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

De Nederlandse retailtrots Ahold heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug. Terwijl de omzet - dankzij de inflatie - nog wel steeg naar 9,7 miljard (+1,9% exclusief wisselkoersschommelingen), moest de nettowinst 3,1% omlaag naar 282 miljoen euro.

Cijfers 1e kwartaal20112012+/-
Omzet VS $ 7,592 miljard $ 7,803 miljard +2,8%
Omzet NL+BE € 3,223 miljard € 3,262 miljard +1,2%
Omzet Tsj+Slo € 538 miljoen € 508 miljoen -5,6%
Omzet Totaal € 9,251 miljard € 9,716 miljard +5,0%
Nettowinst € 291 miljoen € 282 miljoen -3,1%

"Moeilijke marktomstandigheden"

De moedermaatschappij van Albert Heijn verwijst voor zijn winstdaling naar de “moeilijke marktomstandigheden”. CEO Dick Boer ziet wel een lichtpuntje: “In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend zich in zekere mate. De omzetontwikkeling in het tweede kwartaal is vooralsnog bemoedigend.”

 

Daarnaast deed Ahold een aantal grote investeringen. Zo nam de groep 16 Genuardi-winkels over in de VS en versnelde de groep zijn programma om voor 1 miljard aandelen terug te kopen. In het tweede kwartaal zijn er overigens al heel wat meer investeringen doorgevoerd, zoals de overname van webshop bol.com en die van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo's .

 

Tsjechische btw-dreun

Ook de slechte prestatie in Tsjechië en Slovakije deed de cijfers geen deugd. Als enige van de drie afdelingen moest de omzet er achteruit (met 3,4%), vooral door een verhoogd btw-tarief bij de Tsjechen. Ook de bijzonder lage marge (die nog omlaag ging van 1,1 naar 0,8%) droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

De Ahold-groep telde eind maart 3011 winkels, amper drie meer dan op nieuwjaarsdag. Daarvan waren er (inclusief Etos en Gall & Gall) 1943 in Nederland, maar de deal met Jumbo in april hielp dat aantal intussen over de mijlpaal van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.