Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt' | RetailDetail

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

De Nederlandse retailtrots Ahold heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug. Terwijl de omzet - dankzij de inflatie - nog wel steeg naar 9,7 miljard (+1,9% exclusief wisselkoersschommelingen), moest de nettowinst 3,1% omlaag naar 282 miljoen euro.

Cijfers 1e kwartaal20112012+/-
Omzet VS $ 7,592 miljard $ 7,803 miljard +2,8%
Omzet NL+BE € 3,223 miljard € 3,262 miljard +1,2%
Omzet Tsj+Slo € 538 miljoen € 508 miljoen -5,6%
Omzet Totaal € 9,251 miljard € 9,716 miljard +5,0%
Nettowinst € 291 miljoen € 282 miljoen -3,1%

"Moeilijke marktomstandigheden"

De moedermaatschappij van Albert Heijn verwijst voor zijn winstdaling naar de “moeilijke marktomstandigheden”. CEO Dick Boer ziet wel een lichtpuntje: “In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend zich in zekere mate. De omzetontwikkeling in het tweede kwartaal is vooralsnog bemoedigend.”

 

Daarnaast deed Ahold een aantal grote investeringen. Zo nam de groep 16 Genuardi-winkels over in de VS en versnelde de groep zijn programma om voor 1 miljard aandelen terug te kopen. In het tweede kwartaal zijn er overigens al heel wat meer investeringen doorgevoerd, zoals de overname van webshop bol.com en die van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo's .

 

Tsjechische btw-dreun

Ook de slechte prestatie in Tsjechië en Slovakije deed de cijfers geen deugd. Als enige van de drie afdelingen moest de omzet er achteruit (met 3,4%), vooral door een verhoogd btw-tarief bij de Tsjechen. Ook de bijzonder lage marge (die nog omlaag ging van 1,1 naar 0,8%) droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

De Ahold-groep telde eind maart 3011 winkels, amper drie meer dan op nieuwjaarsdag. Daarvan waren er (inclusief Etos en Gall & Gall) 1943 in Nederland, maar de deal met Jumbo in april hielp dat aantal intussen over de mijlpaal van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top