Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt' | RetailDetail

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

De Nederlandse retailtrots Ahold heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug. Terwijl de omzet - dankzij de inflatie - nog wel steeg naar 9,7 miljard (+1,9% exclusief wisselkoersschommelingen), moest de nettowinst 3,1% omlaag naar 282 miljoen euro.

Cijfers 1e kwartaal20112012+/-
Omzet VS $ 7,592 miljard $ 7,803 miljard +2,8%
Omzet NL+BE € 3,223 miljard € 3,262 miljard +1,2%
Omzet Tsj+Slo € 538 miljoen € 508 miljoen -5,6%
Omzet Totaal € 9,251 miljard € 9,716 miljard +5,0%
Nettowinst € 291 miljoen € 282 miljoen -3,1%

"Moeilijke marktomstandigheden"

De moedermaatschappij van Albert Heijn verwijst voor zijn winstdaling naar de “moeilijke marktomstandigheden”. CEO Dick Boer ziet wel een lichtpuntje: “In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend zich in zekere mate. De omzetontwikkeling in het tweede kwartaal is vooralsnog bemoedigend.”

 

Daarnaast deed Ahold een aantal grote investeringen. Zo nam de groep 16 Genuardi-winkels over in de VS en versnelde de groep zijn programma om voor 1 miljard aandelen terug te kopen. In het tweede kwartaal zijn er overigens al heel wat meer investeringen doorgevoerd, zoals de overname van webshop bol.com en die van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo's .

 

Tsjechische btw-dreun

Ook de slechte prestatie in Tsjechië en Slovakije deed de cijfers geen deugd. Als enige van de drie afdelingen moest de omzet er achteruit (met 3,4%), vooral door een verhoogd btw-tarief bij de Tsjechen. Ook de bijzonder lage marge (die nog omlaag ging van 1,1 naar 0,8%) droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

De Ahold-groep telde eind maart 3011 winkels, amper drie meer dan op nieuwjaarsdag. Daarvan waren er (inclusief Etos en Gall & Gall) 1943 in Nederland, maar de deal met Jumbo in april hielp dat aantal intussen over de mijlpaal van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.