Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

De Nederlandse retailtrots Ahold heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug. Terwijl de omzet - dankzij de inflatie - nog wel steeg naar 9,7 miljard (+1,9% exclusief wisselkoersschommelingen), moest de nettowinst 3,1% omlaag naar 282 miljoen euro.

Cijfers 1e kwartaal20112012+/-
Omzet VS $ 7,592 miljard $ 7,803 miljard +2,8%
Omzet NL+BE € 3,223 miljard € 3,262 miljard +1,2%
Omzet Tsj+Slo € 538 miljoen € 508 miljoen -5,6%
Omzet Totaal € 9,251 miljard € 9,716 miljard +5,0%
Nettowinst € 291 miljoen € 282 miljoen -3,1%

"Moeilijke marktomstandigheden"

De moedermaatschappij van Albert Heijn verwijst voor zijn winstdaling naar de “moeilijke marktomstandigheden”. CEO Dick Boer ziet wel een lichtpuntje: “In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend zich in zekere mate. De omzetontwikkeling in het tweede kwartaal is vooralsnog bemoedigend.”

 

Daarnaast deed Ahold een aantal grote investeringen. Zo nam de groep 16 Genuardi-winkels over in de VS en versnelde de groep zijn programma om voor 1 miljard aandelen terug te kopen. In het tweede kwartaal zijn er overigens al heel wat meer investeringen doorgevoerd, zoals de overname van webshop bol.com en die van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo's .

 

Tsjechische btw-dreun

Ook de slechte prestatie in Tsjechië en Slovakije deed de cijfers geen deugd. Als enige van de drie afdelingen moest de omzet er achteruit (met 3,4%), vooral door een verhoogd btw-tarief bij de Tsjechen. Ook de bijzonder lage marge (die nog omlaag ging van 1,1 naar 0,8%) droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

De Ahold-groep telde eind maart 3011 winkels, amper drie meer dan op nieuwjaarsdag. Daarvan waren er (inclusief Etos en Gall & Gall) 1943 in Nederland, maar de deal met Jumbo in april hielp dat aantal intussen over de mijlpaal van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top