Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

Aholds kwartaalresultaten stellen teleur door 'moeilijke markt'

De Nederlandse retailtrots Ahold heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug. Terwijl de omzet - dankzij de inflatie - nog wel steeg naar 9,7 miljard (+1,9% exclusief wisselkoersschommelingen), moest de nettowinst 3,1% omlaag naar 282 miljoen euro.

Cijfers 1e kwartaal20112012+/-
Omzet VS $ 7,592 miljard $ 7,803 miljard +2,8%
Omzet NL+BE € 3,223 miljard € 3,262 miljard +1,2%
Omzet Tsj+Slo € 538 miljoen € 508 miljoen -5,6%
Omzet Totaal € 9,251 miljard € 9,716 miljard +5,0%
Nettowinst € 291 miljoen € 282 miljoen -3,1%

"Moeilijke marktomstandigheden"

De moedermaatschappij van Albert Heijn verwijst voor zijn winstdaling naar de “moeilijke marktomstandigheden”. CEO Dick Boer ziet wel een lichtpuntje: “In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend zich in zekere mate. De omzetontwikkeling in het tweede kwartaal is vooralsnog bemoedigend.”

 

Daarnaast deed Ahold een aantal grote investeringen. Zo nam de groep 16 Genuardi-winkels over in de VS en versnelde de groep zijn programma om voor 1 miljard aandelen terug te kopen. In het tweede kwartaal zijn er overigens al heel wat meer investeringen doorgevoerd, zoals de overname van webshop bol.com en die van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo's .

 

Tsjechische btw-dreun

Ook de slechte prestatie in Tsjechië en Slovakije deed de cijfers geen deugd. Als enige van de drie afdelingen moest de omzet er achteruit (met 3,4%), vooral door een verhoogd btw-tarief bij de Tsjechen. Ook de bijzonder lage marge (die nog omlaag ging van 1,1 naar 0,8%) droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

De Ahold-groep telde eind maart 3011 winkels, amper drie meer dan op nieuwjaarsdag. Daarvan waren er (inclusief Etos en Gall & Gall) 1943 in Nederland, maar de deal met Jumbo in april hielp dat aantal intussen over de mijlpaal van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top