Aholds nettowinst groeit ruim 19% naar 1 miljard euro

Aholds nettowinst groeit ruim 19% naar 1 miljard euro

Een omzet van 7,3 miljard euro (+4,3%) in het vierde kwartaal, een retailmarge van 5 procent en een netto jaarwinst van 1 miljard euro (ruim 19 procent hoger dan vorig jaar): Ahold mocht vandaag puike jaarcijfers over 2011 publiceren.

"Succesvol jaar voor Ahold"

CEO Dick Boer is verheugd over de resultaten. "Het was een succesvol jaar voor Ahold", reageert hij, maar hij blijft voorzichtig: "We verwachten dat ook 2012 weer een lastig jaar zal zijn voor de levensmiddelensector."

 

Zowel in Nederland als in de VS heeft Ahold volgens Boer "een solide prestatie" geleverd. "In de VS presteerde Ahold bovengemiddeld en hebben we marktaandeel gewonnen in een sterk competitieve markt", aldus Boer. "In Nederland kende Albert Heijn een sterke tweede helft van het jaar en wisten we ons marktaandeel vast te houden in een consoliderende markt." Over Centraal Europa geen berichten van groei van omzet en marktaandeel.

 

Sterk vierde kwartaal

Ahold presteerde met name sterk in het vierde kwartaal, waarin het bedrijfsresultaat met 328 miljoen euro ruim 11 procent hoger uitkwam dan in het slotkwartaal van 2010. De netto kwartaalwinst is 270 miljoen euro, wat de netto jaarwinst naar 1 miljard euro tilde: een stijging van ruim 19 procent ten opzichte van 2010. De omzet van Ahold was in 2011 bijna 30,3 miljard euro.

 

Deze resultaten zijn aanleiding voor Ahold om het dividend met 38 procent te verhogen naar 0,40 per aandeel. Dit, zo stelt de retailer, "als uiting van ons vertrouwen in de nieuwe strategie en ons bewezen vermogen om kasstromen te genereren."

 

Inkoop eigen aandelen

Analisten reageren positief op Aholds beleid om aandeelhouders door een verhoging van het dividend te belonen. Een aanzienlijk deel van het dividend kan Ahold overigens aan zichzelf uitkeren, want de retailer heeft de laatste jaren voor 1,5 miljard euro aan eigen aandelen ingekocht.

 

Vraag is of Ahold hiermee doorgaat en een derde inkoopprogramma van eigen aandelen afkondigt. Het tweede programma van 1 miljard euro aan waarde is op 70 miljoen euro na afgerond. Hoewel Ahold de deze week aangekondigde overname van Bol.com in cash zal afrekenen, is Ahold een echte cash machine die het management de mogelijkheid geeft om de koers van het aandeel verder te steunen door de inkoop van eigen stukken voort te zetten.

 

Veel verwachtingen van e-commerce

Met de toevoeging van Bol.com zal Ahold de retailstrategie voortzetten waarbij het internet een significante rol zal spelen. "We willen de snelle ontwikkelingen in het klantgedrag, winkeltrends en de retailwereld een stap voorblijven", aldus Ahold in een persbericht naar aanleiding van de jaarcijfers.

 

Veel inspiratie en initiatief zal hierbij worden verwacht van Aholds 'Online Leadership Group': een denktank met de leidende online-managers (Andrew Parkinson van Peapod, Roy Perticucci als manager online van Ahold Europa en Daniel Ropers  vanBol.com) onder leiding van bestuurslid James McCann. De verwachtingen zijn hooggespannen, want in 2015 moet Aholds online omzet zijn gegroeid naar 1,5 miljard euro. Inclusief Bol.com staat de teller nu op 850 miljoen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top