Aholds nettowinst groeit ruim 19% naar 1 miljard euro | RetailDetail

Aholds nettowinst groeit ruim 19% naar 1 miljard euro

Aholds nettowinst groeit ruim 19% naar 1 miljard euro

Een omzet van 7,3 miljard euro (+4,3%) in het vierde kwartaal, een retailmarge van 5 procent en een netto jaarwinst van 1 miljard euro (ruim 19 procent hoger dan vorig jaar): Ahold mocht vandaag puike jaarcijfers over 2011 publiceren.

"Succesvol jaar voor Ahold"

CEO Dick Boer is verheugd over de resultaten. "Het was een succesvol jaar voor Ahold", reageert hij, maar hij blijft voorzichtig: "We verwachten dat ook 2012 weer een lastig jaar zal zijn voor de levensmiddelensector."

 

Zowel in Nederland als in de VS heeft Ahold volgens Boer "een solide prestatie" geleverd. "In de VS presteerde Ahold bovengemiddeld en hebben we marktaandeel gewonnen in een sterk competitieve markt", aldus Boer. "In Nederland kende Albert Heijn een sterke tweede helft van het jaar en wisten we ons marktaandeel vast te houden in een consoliderende markt." Over Centraal Europa geen berichten van groei van omzet en marktaandeel.

 

Sterk vierde kwartaal

Ahold presteerde met name sterk in het vierde kwartaal, waarin het bedrijfsresultaat met 328 miljoen euro ruim 11 procent hoger uitkwam dan in het slotkwartaal van 2010. De netto kwartaalwinst is 270 miljoen euro, wat de netto jaarwinst naar 1 miljard euro tilde: een stijging van ruim 19 procent ten opzichte van 2010. De omzet van Ahold was in 2011 bijna 30,3 miljard euro.

 

Deze resultaten zijn aanleiding voor Ahold om het dividend met 38 procent te verhogen naar 0,40 per aandeel. Dit, zo stelt de retailer, "als uiting van ons vertrouwen in de nieuwe strategie en ons bewezen vermogen om kasstromen te genereren."

 

Inkoop eigen aandelen

Analisten reageren positief op Aholds beleid om aandeelhouders door een verhoging van het dividend te belonen. Een aanzienlijk deel van het dividend kan Ahold overigens aan zichzelf uitkeren, want de retailer heeft de laatste jaren voor 1,5 miljard euro aan eigen aandelen ingekocht.

 

Vraag is of Ahold hiermee doorgaat en een derde inkoopprogramma van eigen aandelen afkondigt. Het tweede programma van 1 miljard euro aan waarde is op 70 miljoen euro na afgerond. Hoewel Ahold de deze week aangekondigde overname van Bol.com in cash zal afrekenen, is Ahold een echte cash machine die het management de mogelijkheid geeft om de koers van het aandeel verder te steunen door de inkoop van eigen stukken voort te zetten.

 

Veel verwachtingen van e-commerce

Met de toevoeging van Bol.com zal Ahold de retailstrategie voortzetten waarbij het internet een significante rol zal spelen. "We willen de snelle ontwikkelingen in het klantgedrag, winkeltrends en de retailwereld een stap voorblijven", aldus Ahold in een persbericht naar aanleiding van de jaarcijfers.

 

Veel inspiratie en initiatief zal hierbij worden verwacht van Aholds 'Online Leadership Group': een denktank met de leidende online-managers (Andrew Parkinson van Peapod, Roy Perticucci als manager online van Ahold Europa en Daniel Ropers  vanBol.com) onder leiding van bestuurslid James McCann. De verwachtingen zijn hooggespannen, want in 2015 moet Aholds online omzet zijn gegroeid naar 1,5 miljard euro. Inclusief Bol.com staat de teller nu op 850 miljoen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.