Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek
Unilever

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Acties

Zwanenberg wilde immers de arbeidsvoorwaarden bij de overname aanpassen, maar dat schoot in het verkeerde keelgat bij de vakbonden. Nadat er sleet op de onderhandelingen kwam werd er de voorbije weken zelfs een aantal keer overgegaan tot acties en stakingen.

 

Om het probleem op te lossen besloot Unilever mee aan de onderhandelingstafel te schuiven. Dat leverde afspraken over onder andere meer werkzekerheid en pensioenen op. Het akkoord moet wel nog worden goedgekeurd door de personeelsleden. Vandaag leggen de vakbonden het voor, met een positief advies. Als het goedgekeurd wordt, dan zal de verkoop van de fabriek op 1 januari afgerond worden en komen er geen verdere acties.

 

De verkoop van de fabriek aan Zwanenberg geraakte deze zomer bekend en moet Unilever helpen in de kosten te snijden. Voor Zwanenberg is het dan weer een opportuniteit om het aanbod in Nederland en Europa verder uit te breiden. Het verplaatst ook de knakworstproductie bij Lupack van Raalte naar Oss.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top