Al prijsdalingen na een week promoties?

Shutterstock

Nu promoties in de supermarkten sinds een week weer toegelaten zijn, ziet Test-Aankoop de eerste prijsdalingen. De consumentenbond heeft het over positieve tendensen, al is het nog vroeg om conclusies te trekken.

 

Blijvende impact promotiestop

Sinds promoties opnieuw zijn toegstaan in de supermarkten, lijken de prijzen van vooral merkproducten weer wat te dalen. Test-Aankoop, dat enkele maanden de prijzen volgt van 267 producten, noteert in die categorie een daling van zo’n 5% bij Colruyt en Collect&Go. Bij Albert Heijn zijn de (inter)nationale merkproducten nu gemiddeld 1% goedkoper dan voor de coronacrisis uitbrak.

 

Toch ligt het prijsniveau bij Colruyt en Collect&Go nog altijd 5 à 7% hoger dan op 1 maart. De consumentenorganisatie bevestigt dat er verschillende oorzaken zijn voor de prijsstijgingen van de laatste maanden: door de inflatie waren de prijzen van voeding en drank sowieso al aan het stijgen, en daar kwam dan het verbod op promoties bij op 18 maart – om het hamsteren tegen te gaan. Sinds het begin van de crisis is er zo een prijsstijging van 2,7% geweest, meent Test-Aankoop.

 

Grote schommelingen

Op 1 april begon een gedeeltelijke versoepeling: promoties die al eerder ingepland waren, mochten wel weer. De impact bleef toen weliswaar beperkt: "De meeste supermarkten behielden hun hoge prijsniveau", meent de consumentenbond. Voor de korf merkproducten waren Colruyt en Collect&Go bijvoorbeeld respectievelijk 15,6% en 13,3% duurder dan op 1 maart, weliswaar gevolgd door twee prijsdalingen van 3% later in april.

 

Nu sinds 1 mei promoties weer algemeen toegelaten zijn, hoopt Test-Aankoop ook bij de huismerken prijsverlagingen te zien. Het beeld in het supermarktlandschap is weliswaar erg wisselend, met schommelingen tussen de 2% goedkoper tot bijna 7% duurder voor de huismerken in vergelijking met 1 maart. Enkel bij de witte producten blijven de prijsschommelingen beperkt tussen -1% en +1%. 

 

Het Belgisch bureau voor statistiek Statbel wijst er in De Tijd echter op dat het te vroeg is om conclusies te trekken, zeker omdat mei ook begon met de Dag van de Arbeid en veel supermarkten dus pas op maandag 4 mei konden van start gaan met nieuwe kortingsacties.