Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

De derde Belgische Albert Heijn-winkel is vandaag geopend. De Nederlandse supermarkt-challenger blijft het voorlopig in regio Antwerpen zoeken: de derde winkel ging open in de Antwerpse volkswijk het Kiel. Wel is het de eerste eigen winkel van AH op Belgische bodem.

Derde Belgische winkel is buurtwinkel

Met een oppervlakte van 700 m² is Albert Heijns nieuwste meteen de kleinste vestiging in België tot nu toe. In Stabroek bedraagt de oppervlakte namelijk 2.000 m² en de andere winkel van broer en zus Van Ende in Brasschaat telt 1.200 m². Op het Kiel wil AH zich dan ook profileren als een echte buurtwinkel.

 

Ook op de grote diversiteit in de wijk wil de grootgrutter bewust inspelen. "Albert Heijn is relevant voor elke Belg," verklaart supermarktmanager Omar Nahari, die geen franchisenemer is, maar de eerste winkeluitbater in dienstverband van Albert Heijn België.

 

"Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen betaalbaar en het bijzondere bereikbaar: niet alleen in Brasschaat (eerste winkel), maar ook op het Kiel. De nieuwe winkel telt 50 werknemers, waaronder heel wat inwoners uit de wijk." Een weinig omfloerste knipoog naar de contrasterende imago's van de beide buurten: terwijl het Kiel als een 'volkswijk' geldt, staat Brasschaat bekend als rijkere buurt met veel Nederbelgen.

 

10.000 referenties volgens gekend concept

Op de beperkte oppervlakte pakt AH uit met een tienduizendtal producten. Net zoals in de andere winkels bestaat het assortiment uit een combinatie van het ‘reguliere’ Albert Heijn-assortiment en ongeveer 10% producten die speciaal voor de Belgische consument zijn toegevoegd.

 

Ook de systemen van 'de smaakgarantie' (als de smaak van een product niet meevalt, krijgen klanten hun geld terug) en 'de assortimentsdialoog' (klanten kunnen aan de balie of online verzoeken om producten in het gamma op te nemen) blijven op het Kiel bewaard. Volgens Albert Heijn België werd het assortiment zo al met dertig producten uitgebreid.

 

Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, bevestigde bij de opening nogmaals de ambitie om in 2012 acht winkels in verschillende Vlaamse regio's te openen en tegen eind 2016 minimaal vijftig supermarkten in België te hebben. De volgende opening wordt wellicht de reeds aangekondigde vestiging op het Antwerpse Hessenplein. De winkel in Antwerpen-Kiel bewijst alvast dat Albert Heijn niet terugdeinst om zowel franchise als eigen winkels in te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top