Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt | RetailDetail

Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

De derde Belgische Albert Heijn-winkel is vandaag geopend. De Nederlandse supermarkt-challenger blijft het voorlopig in regio Antwerpen zoeken: de derde winkel ging open in de Antwerpse volkswijk het Kiel. Wel is het de eerste eigen winkel van AH op Belgische bodem.

Derde Belgische winkel is buurtwinkel

Met een oppervlakte van 700 m² is Albert Heijns nieuwste meteen de kleinste vestiging in België tot nu toe. In Stabroek bedraagt de oppervlakte namelijk 2.000 m² en de andere winkel van broer en zus Van Ende in Brasschaat telt 1.200 m². Op het Kiel wil AH zich dan ook profileren als een echte buurtwinkel.

 

Ook op de grote diversiteit in de wijk wil de grootgrutter bewust inspelen. "Albert Heijn is relevant voor elke Belg," verklaart supermarktmanager Omar Nahari, die geen franchisenemer is, maar de eerste winkeluitbater in dienstverband van Albert Heijn België.

 

"Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen betaalbaar en het bijzondere bereikbaar: niet alleen in Brasschaat (eerste winkel), maar ook op het Kiel. De nieuwe winkel telt 50 werknemers, waaronder heel wat inwoners uit de wijk." Een weinig omfloerste knipoog naar de contrasterende imago's van de beide buurten: terwijl het Kiel als een 'volkswijk' geldt, staat Brasschaat bekend als rijkere buurt met veel Nederbelgen.

 

10.000 referenties volgens gekend concept

Op de beperkte oppervlakte pakt AH uit met een tienduizendtal producten. Net zoals in de andere winkels bestaat het assortiment uit een combinatie van het ‘reguliere’ Albert Heijn-assortiment en ongeveer 10% producten die speciaal voor de Belgische consument zijn toegevoegd.

 

Ook de systemen van 'de smaakgarantie' (als de smaak van een product niet meevalt, krijgen klanten hun geld terug) en 'de assortimentsdialoog' (klanten kunnen aan de balie of online verzoeken om producten in het gamma op te nemen) blijven op het Kiel bewaard. Volgens Albert Heijn België werd het assortiment zo al met dertig producten uitgebreid.

 

Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, bevestigde bij de opening nogmaals de ambitie om in 2012 acht winkels in verschillende Vlaamse regio's te openen en tegen eind 2016 minimaal vijftig supermarkten in België te hebben. De volgende opening wordt wellicht de reeds aangekondigde vestiging op het Antwerpse Hessenplein. De winkel in Antwerpen-Kiel bewijst alvast dat Albert Heijn niet terugdeinst om zowel franchise als eigen winkels in te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.