Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt | RetailDetail

Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

De derde Belgische Albert Heijn-winkel is vandaag geopend. De Nederlandse supermarkt-challenger blijft het voorlopig in regio Antwerpen zoeken: de derde winkel ging open in de Antwerpse volkswijk het Kiel. Wel is het de eerste eigen winkel van AH op Belgische bodem.

Derde Belgische winkel is buurtwinkel

Met een oppervlakte van 700 m² is Albert Heijns nieuwste meteen de kleinste vestiging in België tot nu toe. In Stabroek bedraagt de oppervlakte namelijk 2.000 m² en de andere winkel van broer en zus Van Ende in Brasschaat telt 1.200 m². Op het Kiel wil AH zich dan ook profileren als een echte buurtwinkel.

 

Ook op de grote diversiteit in de wijk wil de grootgrutter bewust inspelen. "Albert Heijn is relevant voor elke Belg," verklaart supermarktmanager Omar Nahari, die geen franchisenemer is, maar de eerste winkeluitbater in dienstverband van Albert Heijn België.

 

"Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen betaalbaar en het bijzondere bereikbaar: niet alleen in Brasschaat (eerste winkel), maar ook op het Kiel. De nieuwe winkel telt 50 werknemers, waaronder heel wat inwoners uit de wijk." Een weinig omfloerste knipoog naar de contrasterende imago's van de beide buurten: terwijl het Kiel als een 'volkswijk' geldt, staat Brasschaat bekend als rijkere buurt met veel Nederbelgen.

 

10.000 referenties volgens gekend concept

Op de beperkte oppervlakte pakt AH uit met een tienduizendtal producten. Net zoals in de andere winkels bestaat het assortiment uit een combinatie van het ‘reguliere’ Albert Heijn-assortiment en ongeveer 10% producten die speciaal voor de Belgische consument zijn toegevoegd.

 

Ook de systemen van 'de smaakgarantie' (als de smaak van een product niet meevalt, krijgen klanten hun geld terug) en 'de assortimentsdialoog' (klanten kunnen aan de balie of online verzoeken om producten in het gamma op te nemen) blijven op het Kiel bewaard. Volgens Albert Heijn België werd het assortiment zo al met dertig producten uitgebreid.

 

Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, bevestigde bij de opening nogmaals de ambitie om in 2012 acht winkels in verschillende Vlaamse regio's te openen en tegen eind 2016 minimaal vijftig supermarkten in België te hebben. De volgende opening wordt wellicht de reeds aangekondigde vestiging op het Antwerpse Hessenplein. De winkel in Antwerpen-Kiel bewijst alvast dat Albert Heijn niet terugdeinst om zowel franchise als eigen winkels in te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.