Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

Albert Heijn België opent eerste eigen winkel in Antwerpse volksbuurt

De derde Belgische Albert Heijn-winkel is vandaag geopend. De Nederlandse supermarkt-challenger blijft het voorlopig in regio Antwerpen zoeken: de derde winkel ging open in de Antwerpse volkswijk het Kiel. Wel is het de eerste eigen winkel van AH op Belgische bodem.

Derde Belgische winkel is buurtwinkel

Met een oppervlakte van 700 m² is Albert Heijns nieuwste meteen de kleinste vestiging in België tot nu toe. In Stabroek bedraagt de oppervlakte namelijk 2.000 m² en de andere winkel van broer en zus Van Ende in Brasschaat telt 1.200 m². Op het Kiel wil AH zich dan ook profileren als een echte buurtwinkel.

 

Ook op de grote diversiteit in de wijk wil de grootgrutter bewust inspelen. "Albert Heijn is relevant voor elke Belg," verklaart supermarktmanager Omar Nahari, die geen franchisenemer is, maar de eerste winkeluitbater in dienstverband van Albert Heijn België.

 

"Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen betaalbaar en het bijzondere bereikbaar: niet alleen in Brasschaat (eerste winkel), maar ook op het Kiel. De nieuwe winkel telt 50 werknemers, waaronder heel wat inwoners uit de wijk." Een weinig omfloerste knipoog naar de contrasterende imago's van de beide buurten: terwijl het Kiel als een 'volkswijk' geldt, staat Brasschaat bekend als rijkere buurt met veel Nederbelgen.

 

10.000 referenties volgens gekend concept

Op de beperkte oppervlakte pakt AH uit met een tienduizendtal producten. Net zoals in de andere winkels bestaat het assortiment uit een combinatie van het ‘reguliere’ Albert Heijn-assortiment en ongeveer 10% producten die speciaal voor de Belgische consument zijn toegevoegd.

 

Ook de systemen van 'de smaakgarantie' (als de smaak van een product niet meevalt, krijgen klanten hun geld terug) en 'de assortimentsdialoog' (klanten kunnen aan de balie of online verzoeken om producten in het gamma op te nemen) blijven op het Kiel bewaard. Volgens Albert Heijn België werd het assortiment zo al met dertig producten uitgebreid.

 

Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, bevestigde bij de opening nogmaals de ambitie om in 2012 acht winkels in verschillende Vlaamse regio's te openen en tegen eind 2016 minimaal vijftig supermarkten in België te hebben. De volgende opening wordt wellicht de reeds aangekondigde vestiging op het Antwerpse Hessenplein. De winkel in Antwerpen-Kiel bewijst alvast dat Albert Heijn niet terugdeinst om zowel franchise als eigen winkels in te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top