Albert Heijn benoemt Alfred Levi tot nieuwe marketingdirecteur | RetailDetail

Albert Heijn benoemt Alfred Levi tot nieuwe marketingdirecteur

Albert Heijn benoemt Alfred Levi tot nieuwe marketingdirecteur

Alfred Levi is de nieuwe directeur marketing en format bij Albert Heijn. Hij begint per direct op interim-basis en eind dit jaar in een vast dienstverband. Levi komt van reclamebureau 3MO, dat hij ruim 12 jaar geleden oprichtte. Eén van zijn klanten was niet toevallig Albert Heijn.

Potentieel AH benutten

Voordat Levi 3MO oprichtte, was hij twaalf jaar in dienst bij Procter & Gamble, waar hij tal van managementfuncties heeft vervuld in marketing en sales. Bij Albert Heijn vult Levi de enige nog openstaande directiezetel in: kort nadat Albert Heijn eind april aankondigde dat het directieteam nieuw werd ingericht onder leiding van Ahold-bestuurslid Sander van der Laan, was de functie van marketingdirecteur vacant geworden met het vertrek van Levi's voorganger Jeroen Pietryga.

Levi kreeg naar eigen zeggen 'an offer you can't refuse' van Ahold. "Albert Heijn is een prachtig sterk merk dat binnen en buiten de Nederlandse grenzen een nog veel groter potentieel heeft", zegt hij in een persbericht dat Albert Heijn naar aanleiding van zijn benoeming heeft verzonden.

 

"De sterk veranderende consument, de economische ontwikkelingen en de sterke concurrentie maken het een uitdaging om dat potentieel daadwerkelijk te realiseren", aldus Levi, die gezien zijn ambities onmogelijk nee kon zeggen tegen de hem aangeboden functie.

 

Scherpe kritiek AH-directeur

Zijn uitspraken zijn Levi's nieuwe baas – Sander van der Laan – uit het hart gegrepen: Van der Laan uitte eind juni dit jaar scherpe kritiek op de prestaties van de marktleider in de eerste jaarhelft. Met name het lage consumentenvertrouwen in Nederland remt volgens Van der Laan de groei van Albert Heijn.

 

Prijsperceptie is en blijft een open zenuw voor het AH-management. Ook de marketingprestatie van Albert Heijn was ondermaats volgens Van der Laan, waarbij de AH-directeur vooral kritiek uitte op de zeer teleurstellende EK-actie van Albert Heijn. Die was volgens hem niet spraakmakend en eigenlijk AH onwaardig.

 

'Maak er een feest van'

Aan Levi nu de taak om het tij te keren en als directeur marketing en format het potentieel van de merkkracht van Albert Heijn veel beter te benutten, in Nederland en in het buitenland. Volgende maand staat de opening van de eerste AH to go-winkels in Duitsland gepland, dus Levi kan gelijk aan de bak ten oosten en ten zuiden van de Nederlandse grens.

 

Zijn kennis van Albert Heijn kan hem daarbij van dienst zijn, want Levi's bureau 3MO tekende voor de jongste kerstcampagne van Albert Heijn, die eind 2011 als thema 'Maak er een feest van!' had. Tegen de tijd dat AH's nieuwe kerstcampagne loopt, zal Albert Heijn hiervoor een nieuw bureau in de arm hebben genomen, al is het maar om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.