Albert Heijn dwingt extra korting bij fabrikanten af

Albert Heijn dwingt extra korting bij fabrikanten af

Albert Heijn verhoogt eenzijdig de korting die de supermarktketen krijgt van levensmiddelenfabrikanten. Nederlands grootste supermarktketen stuurde zijn leveranciers een brief met de boodschap dat AH per 17 september eigenhandig 2 procent extra korting zal rekenen, vanwege de recente sterke expansie van de distributeur.

Korting is "niet meer dan logisch"

Albert Heijn bevestigt het versturen van de brief en noemt een dergelijk “groei-initiatief” niet meer dan normaal, gezien de overname van in totaal 82 C1000- en Jumbo-winkels op de Nederlandse thuismarkt, het succes en de voortgaande expansie van Albert Heijn in België en woensdag ook de opening de eerste AH in Duitsland.

 

“Door de sterke expansie, in liefst drie landen, zijn de investeringen voor AH zodanig verschoven dat we het logisch vinden dat de producenten hun bijdrage leveren aan die sterke groei. Wij investeren erin, de leverancier groeit met ons mee,” verklaren ze in Zaandam de extra korting aan RetailDetail.

Funest voor kleine zaken

In het FD zegt een anonieme betrokkene echter dat die maatregel vooral voor kleine leveranciers funest zal uitpakken: "Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood." Zeker voor kleine leveranciers kan zelfs een 'kleine' korting als 2% grote gevolgen hebben, onder meer in het personeelsbestand, bevestigt ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck aan Kanaal Z.

 

Albert Heijn meent echter dat de tarieven tussentijds moeten worden gewijzigd omdat de markt dynamisch is. Tegenover het ANP verklaart een woordvoerder van Albert Heijn: "We wisten aan het begin van het jaar nog niet dat we die winkels zouden overnemen."

Boos vanwege korting

Topman Dick Boer van Ahold kondigde de extra kortingsronde al eerder aan, maar toen was het exacte percentage nog niet bekend. Volgens Het Financieele Dagblad werkt een groep kleinere leveranciers aan een brief waarin de eis van Albert Heijn wordt afgewezen. Fabrikantenkoepel FNLI laat weten dat dit soort eenzijdige wijzigingen van de voorwaarden onwettig zijn.

 

"Dit maakt veel commotie los. We hebben recent ook dergelijke brieven gezien van Jumbo en Sligro. Er moet een einde komen aan pogingen om de spelregels te veranderen", zegt Philip den Ouden van FNLI in de krant. Distrifood schreef in maart 2012 al dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eist van leveranciers. Ook toen ontstond ophef over die brief.


Hoeveel geld Albert Heijn met de maatregel vrijspeelt, wil het bedrijf niet bekendmaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top