Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten | RetailDetail

Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

De directie van Albert Heijn en de franchisenemers hebben een overeenkomst gesloten om vaker overleg te plegen. Zo willen beide partijen sneller oplossingen vinden voor conflicten die al langer aanslepen.

 

Conflicten oplossen

Het belangrijkste punt op de agenda bij die overlegmomenten is de situatie rond de invulling van e-commerce bij de supermarktketen. Albert Heijn haalt immers een groot deel van zijn omzetgroei uit de opmars van e-commerce, maar de franchisenemers kunnen daar momenteel nog niet van mee profiteren. Bovendien wil Albert Heijn de omzetcijfers van de online shop niet met de franchisenemers delen.

 

Dat is echter niet het enige probleem tussen beide partijen. Zo loopt er ook nog een rechtszaak van de franchisenemers tegen de directie rond een claim van meer dan 200 miljoen euro.

 

De nieuwe plannen werden voorgesteld tijdens de regiodagen, die afgelopen dinsdag en woensdag plaats vonden in Almere en Eindhoven. Volgens de franchisenemers verliepen die ditmaal in een aangename sfeer. “De sfeer was minder vijandig dan ik gewend was en er was sprake van een dialoog. Dat is wel eens anders geweest”, aldus één van de franchisenemers volgens Distrifood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.