Albert Heijn en Jumbo domineren Nederlandse markt | RetailDetail

Albert Heijn en Jumbo domineren Nederlandse markt

Albert Heijn en Jumbo domineren Nederlandse markt

Supermarktketen Albert Heijn en Jumbo domineren de Nederlandse markt met meer dan de helft van het marktaandeel. Dat blijkt uit de cijfers van het IRI Nederland, dat de marktaandelen berekent op basis van de omzetcijfers.

 

Daling bij huismerken

Zowel Jumbo als Albert Heijn hebben in 2015 hun marktaandeel zien stijgen. Bij Albert Heijn was er een groei van 0,8 procent naar 35,1 procent. Bij Jumbo was de groei sterker: daar ging het marktaandeel de hoogte in van 14,0 procent naar 17,4 procent. Een groot deel van die groei was wel te danken aan de overname van C1000 en de omvorming van die winkels naar Jumbo. Het marktaandeel van andere ketens bleef ongeveer stabiel.


De totale omzet van de Nederlandse supermarkten kwam in 2015 uit op 35,9 miljard euro. Dat is een stijging van 4,6 procent, die deels te verklaren is door het feit dat 2015 53 weken telde. Zonder die extra week zou de omzet met 2,5 procent de hoogte in zijn gegaan. Dat is nog altijd beduidend beter dan de groei over 2014, toen amper 0,3 procent.


Opmerkelijk is dat de rol van het huismerk in 2015 gedaald is. De huismerken waren vorig jaar goed voor 26,9 procent van de totale omzet. Dat is een daling van 0,3 procent ten opzichte van een jaar eerder en tevens het laagste aandeel in de laatste vier jaren. Promoties worden wel steeds belangrijker, met een omzetaandeel van 19,8 procent. Een jaar eerder was dat nog maar 19,3 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.