Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten | RetailDetail

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten
Foto: Albert Heijn Hoofddorp

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.

 

33% meer versruimte

Albert Heijn focust dit jaar op vers: in de volledig vernieuwde supermarkt aan het Genderenplein in Hoofddorp brengt het daarom alle lopende pilootprojecten in de verscategorie samen. Er is 33% meer ruimte voorzien voor vers, met een kruidenpluktuin, een uitgebreid seizoensschap en een vier meter lang ‘Grow Your Own’-schap met alles voor de moestuin. Daar vinden klanten benodigdheden “om echt vers zelf te laten groeien in de tuin of in de keuken”. Op schermen kunnen ze bovendien meer leren over de oorsprong van producten, maar ook zware boodschappen bestellen die door AH.nl worden thuisbezorgd.

 

De extra ruimte voor vers gaat er nochtans niet ten koste van andere categorieën. Wel is het aantal klassieke kassa’s in de vernieuwde winkel van acht naar drie teruggebracht, met in de plaats daarvan meer zelfscankassa’s: klanten kunnen er kiezen of ze met handscanners werken, met hun mobiele telefoon betalen of bij de scan&go-kassa’s gaan. Zo is er plaats vrijgekomen, aldus AH.

 

Kruidentuin, borrelplanken en bonbondoosjes

Op het ruime versplein zijn de blikvangers een borreleiland (waar shoppers zelf een borrelplank uit een wisselend assortiment charcuterie kunnen samenstellen), een kruidenpluktuin en de patisserie-afdeling (waar mensen ook zelf doosjes met bonbons en koekjes kunnen vullen).

 

Nieuw zijn ook de elektronische prijsetiketten en het gebruik van verneveling (dry misting) om meer groenten en fruit zonder verpakking te kunnen presenteren. “Door de toepassing van dry misting blijft groente en fruit langer vers, wat leidt tot minder verspilling”, klinkt het bij Albert Heijn.

 

Slimme koelkastmagneet Hiku stopgezet

“De klant kan snel en makkelijk boodschappen doen, maar ook geïnspireerd worden”, luidt de redenering. Albert Heijn voegt daarom deze week nog ruim honderd nieuwe producten aan de bereide maaltijden en salades toe en lanceert het een vernieuwde Allerhande Box. Tegelijkertijd raakte weliswaar bekend dat de supermarktketen stopt met zijn koelkastmagneet Hiku. Die is uitgerust met een barcodescanner en spraakherkenning, maar de dienstverlening wordt nu stopgezet: volgens AH door de Amerikaanse producent. Het apparaatje wou een variant zijn op de Dash-bestelknoppen van Amazon, waarbij producten automatisch kunnen bijbesteld worden. 

 

De Hiku plaatst de gevraagde of gescande producten echter alleen nog maar op het boodschappenlijstje in de Appie-app van AH. De consument moet dus nog zelf de bestelling doorgeven. De proef wordt eind mei afgerond.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.