Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken

Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken

Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-312397322/

Supermarktketen Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken in zijn voeding. Gemiddeld zal een klant van Albert Heijn volgend jaar een kwart minder suiker vinden in honderd huismerkproducten.

 

Niet vervangen door zoetstoffen

Albert Heijn kiest daarbij voor producten die vooral populair zijn bij gezinnen, zoals yoghurt, ketchup en koekjes. Die zullen binnenkort allemaal tien tot veertig procent minder suikers bevatten. Ook het suikergehalte in de frisdranken van het huismerk wordt de komende jaren met tien procent verlaagd.

 

Om klanten op een eenvoudige manier duidelijk te maken hoeveel suiker een frisdrank bevat, zal de keten werken met kleuren, waarbij oranje staat voor geen suiker en dieprood voor veel suiker.

 

De eerste honderd producten met minder suiker moeten tegen het einde van het jaar in de winkels liggen, maar de komende tijd zal ook de rest van het assortiment aangepakt worden. Bijna nergens wordt de suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen, behalve bij de frisdranken.

 

Ook bij Delhaize wordt al langer werk gemaakt van het terugdringen van het suikergebruik. De kersverse Belgische zusterketen van AH heeft op dat vlak al heel wat producten laten analyseren, om na te gaan hoe het vet-, suiker- en zoutgehalte kan worden teruggebracht zonder de smaak te veranderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.