Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken

Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken

Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-312397322/

Supermarktketen Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken in zijn voeding. Gemiddeld zal een klant van Albert Heijn volgend jaar een kwart minder suiker vinden in honderd huismerkproducten.

 

Niet vervangen door zoetstoffen

Albert Heijn kiest daarbij voor producten die vooral populair zijn bij gezinnen, zoals yoghurt, ketchup en koekjes. Die zullen binnenkort allemaal tien tot veertig procent minder suikers bevatten. Ook het suikergehalte in de frisdranken van het huismerk wordt de komende jaren met tien procent verlaagd.

 

Om klanten op een eenvoudige manier duidelijk te maken hoeveel suiker een frisdrank bevat, zal de keten werken met kleuren, waarbij oranje staat voor geen suiker en dieprood voor veel suiker.

 

De eerste honderd producten met minder suiker moeten tegen het einde van het jaar in de winkels liggen, maar de komende tijd zal ook de rest van het assortiment aangepakt worden. Bijna nergens wordt de suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen, behalve bij de frisdranken.

 

Ook bij Delhaize wordt al langer werk gemaakt van het terugdringen van het suikergebruik. De kersverse Belgische zusterketen van AH heeft op dat vlak al heel wat producten laten analyseren, om na te gaan hoe het vet-, suiker- en zoutgehalte kan worden teruggebracht zonder de smaak te veranderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.