Albert Heijn gaat tabaksproducten verstoppen | RetailDetail

Albert Heijn gaat tabaksproducten verstoppen

Albert Heijn gaat tabaksproducten verstoppen

Albert Heijn start een proef waarbij tabakswaren uit het zicht van de klant worden bewaard: bij de vestiging in Den Haag en twee AH To Go-winkels in Amsterdam zijn tabaksproducten al afgedekt, volgende week volgen nog twaalf winkels.

Achter deuren, lamellen of in automaten

AH presenteert het tabaksassortiment in deze winkels niet meer zichtbaar, maar test diverse afdekkingen zoals gesloten deuren, lamellen en automaten. Zo wil de keten ervaren wat voor klanten en medewerkers het beste werkt. AH deelt de resultaten met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

 

Ongeveer een kwart van de consumenten in Nederland koopt tabaksproducten bij de boodschappen. Albert Heijn wil klanten keuze blijven bieden, maar tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de groeiende maatschappelijke wens om anders met de tabaksverkoop om te gaan. Aanleiding voor de proef is een motie die de Tweede Kamer heeft aangenomen, om te komen tot een convenant tussen het ministerie van VWS en de supermarkten over het uit het zicht verkopen van tabak.

 

Albert Heijn steunt dit jaar tevens "Stoptober", een campagne waarin rokers en niet-rokers elkaar helpen om 28 dagen te stoppen met roken. De keten steunt de campagne met infomateriaal op de servicebalie en brengt Stopober bij de medewerkers onder de aandacht, met onder andere een Facebookpagina met informatie en tips over stoppen met roken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.