Albert Heijn gaat voor naakt

Albert Heijn test onverpakte groenten en fruit

In de strijd tegen overtollig plastic gaat Albert Heijn testen of onverpakte groenten en fruit even lang goed kunnen blijven. Eerder deze week klaagden nogal wat klanten over apart verpakte paprika’s in de winkelrekken van de supermarkt.

 

Paprika

Meer dan honderd biologische en niet-biologische producten zullen de komende maand niet meer verpakt worden. Onder meer bospeen, sla, broccoli, appels, peren en mango’s zullen bij wijze van test enkel nog ‘in bulk’ aangeboden worden. Albert Heijn wil vooral nagaan hoe klanten erop reageren en of de houdbaarheid en kwaliteit niet te zeer in het gedrang komen.

 

Eerder deze week kreeg de supermarkt nogal wat kritiek op de sociale media, omdat er individueel verpakte paprika’s in de schappen lagen. Volgens Albert Heijn is die verpakking noodzakelijk omdat de paprika’s zo vroeg op het jaar nog uit Spanje komen.

 

Een van de technieken om groenten en fruit langer te kunnen bewaren is verneveling, een methode die ook Albert Heijn reeds in ruim honderd winkels gebruikt. ”We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we plastic kunnen besparen”, zegt CEO Marit van Egmond. De keten heeft de ambitie om 25% minder verpakkingsmateriaal te gebruiken tegen 2025.

 

Albert Heijn staat daarmee niet alleen: ook in landen als Nieuw-Zeeland lopen er al even tests met 'naakte' groenten en fruit.