Albert Heijn gebruikt zelfscanner als promotiemiddel | RetailDetail

Albert Heijn gebruikt zelfscanner als promotiemiddel

Albert Heijn gebruikt zelfscanner als promotiemiddel

Albert Heijn schakelt sinds kort de zelfscanners, die consumenten in de winkel kunnen gebruiken, in als promotiemiddel. Het beeldscherm wordt dan gebruikt om promoties weer te geven op producten die het apparaat scant.

"Ondersteuning bij het scannen"

Albert Heijn is de functionaliteit momenteel aan het doorvoeren in alle filialen van Albert Heijn waar zelfscanners voorhanden zijn. Daarom wordt er voorlopig ook nog niet veel ruchtbaarheid gemaakt rond de nieuwe optie.

 

Op de handscanner worden niet enkel promoties weergegeven, het dient ook als een vorm van informatie voor de klant, die zo beter weet wat een geafficheerde Bonusaanbieding inhoudt. "We bieden de service ook aan om klanten ondersteuning te geven bij het juist scannen. Het gebeurde vaak bij bijvoorbeeld een 'Bonusaanbieding 1+1 gratis' dat klanten slechts één product scannen, terwijl het de bedoeling is dat je twee producten scant. Via de handscanner maken we ze op deze manier alert dat klanten beide producten moeten scannen", zegt een woordvoerder van Albert Heijn aan Shopper Marketing Update.

 

Al langer in VS

Voorlopig kan er nog geen rekening gehouden worden met promoties die worden aangeboden aan de consument op basis van gegevens van de persoonlijke Bonuskaart. Klanten krijgen tegenwoordig van Albert Heijn gepersonaliseerde Bonusaanbiedingen in hun mailbox, die worden geselecteerd op basis van hun voorgaande aankopen. "We volgen de algemene bonusaanbiedingen. Tegelijkertijd moet je natuurlijk ook constateren dat de ontwikkeling van de techniek zo snel gaat, dat je voor de toekomst niets moet uitsluiten", aldus de woordvoerder.

 

Bij de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop, die ook onderdeel is van Ahold, gebruiken ze al sinds 2006 de handscanner als promotiegereedschap. Retailstrateeg Mike Grimes liet toen al zijn licht schijnen over deze service. "Alle betrokken partijen profiteren. De klant krijgt meer lol in het boodschappen doen, bovendien kan hij tijd en geld besparen met persoonlijke aanbiedingen. De industrie krijgt hiermee een instrument in handen om de klant op de winkelvloer te benaderen. En de retailer kan omzet en de loyaliteit aan zijn supermarkt stimuleren", zei Grimes in 2006.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.