Albert Heijn gebruikt zelfscanner als promotiemiddel | RetailDetail

Albert Heijn gebruikt zelfscanner als promotiemiddel

Albert Heijn gebruikt zelfscanner als promotiemiddel

Albert Heijn schakelt sinds kort de zelfscanners, die consumenten in de winkel kunnen gebruiken, in als promotiemiddel. Het beeldscherm wordt dan gebruikt om promoties weer te geven op producten die het apparaat scant.

"Ondersteuning bij het scannen"

Albert Heijn is de functionaliteit momenteel aan het doorvoeren in alle filialen van Albert Heijn waar zelfscanners voorhanden zijn. Daarom wordt er voorlopig ook nog niet veel ruchtbaarheid gemaakt rond de nieuwe optie.

 

Op de handscanner worden niet enkel promoties weergegeven, het dient ook als een vorm van informatie voor de klant, die zo beter weet wat een geafficheerde Bonusaanbieding inhoudt. "We bieden de service ook aan om klanten ondersteuning te geven bij het juist scannen. Het gebeurde vaak bij bijvoorbeeld een 'Bonusaanbieding 1+1 gratis' dat klanten slechts één product scannen, terwijl het de bedoeling is dat je twee producten scant. Via de handscanner maken we ze op deze manier alert dat klanten beide producten moeten scannen", zegt een woordvoerder van Albert Heijn aan Shopper Marketing Update.

 

Al langer in VS

Voorlopig kan er nog geen rekening gehouden worden met promoties die worden aangeboden aan de consument op basis van gegevens van de persoonlijke Bonuskaart. Klanten krijgen tegenwoordig van Albert Heijn gepersonaliseerde Bonusaanbiedingen in hun mailbox, die worden geselecteerd op basis van hun voorgaande aankopen. "We volgen de algemene bonusaanbiedingen. Tegelijkertijd moet je natuurlijk ook constateren dat de ontwikkeling van de techniek zo snel gaat, dat je voor de toekomst niets moet uitsluiten", aldus de woordvoerder.

 

Bij de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop, die ook onderdeel is van Ahold, gebruiken ze al sinds 2006 de handscanner als promotiegereedschap. Retailstrateeg Mike Grimes liet toen al zijn licht schijnen over deze service. "Alle betrokken partijen profiteren. De klant krijgt meer lol in het boodschappen doen, bovendien kan hij tijd en geld besparen met persoonlijke aanbiedingen. De industrie krijgt hiermee een instrument in handen om de klant op de winkelvloer te benaderen. En de retailer kan omzet en de loyaliteit aan zijn supermarkt stimuleren", zei Grimes in 2006.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.