Albert Heijn investeert miljoenen in nieuwe barcode

Albert Heijn investeert miljoenen in nieuwe barcode

Albert Heijn start met de invoering van een nieuwe barcode, waarin het miljoenen euro's zal investeren. De supermarktketen hoopt er verschillende efficiency-voordelen uit te halen, maar daarvoor heeft het wel de medewerking van de leveranciers nodig. Vandaar dat de marktleider haar versleveranciers oproept om te bekijken of ze al klaar zijn voor de nieuwe barcode.

In een brief die directeur merchandising Casper Meijer vorige week namens Albert Heijn heeft verstuurd, staat de oproep aan leveranciers om Albert Heijn voor 1 december aanstaande te informeren over de vraag of hun etikettenprinters in staat zijn om de GS1 DataBar te printen. Ook wil AH weten welke aanpassingen nodig zijn om alsnog de nieuwe barcode te kunnen printen.

Kosten en baten van de nieuwe code

Armand Schins, data quality & governance manager bij Ahold, coördineert deze inventarisatie. "Dit is een eerste stap op weg naar invoering van de GS1DataBar", zegt hij op de opiniewebsite van GS1 Nederland. "Voor ons betekent het een forse investering in onze kassasystemen, maar ook voor onze leveranciers kan het om aanzienlijke bedragen gaan die ze moeten investeren."

 

Albert Heijn heeft in eerste instantie de versleveranciers aangeschreven, omdat juist in vers de voordelen van de nieuwe databar het meest duidelijk zijn. De nieuwe barcode zou veel meer informatie kunnen bevatten, zoals de houdbaarheidsdatum en het batchnummer. Hierdoor kan AH efficiënter bestellen, waardoor veel minder product verloren gaat. Ook is de herkomst van producten beter te traceren.

 

Deze en andere efficiency-voordelen zullen evenwel moeten opwegen tegen de investeringen, die voor Albert Heijn in de miljoenen euro's zullen belopen. Alleen al het aanpassen van alle kassa's in de winkels en het automatiseringssysteem kost een smak geld, maar ook de industrie moet investeren in het eigen automatiseringssysteem en in de etikettenprinters. Vandaar ook dat Albert Heijn erop aandringt dat de leveranciers hier voortvarend op inhaken.

Voordelen voor leveranciers

Is het evenwel realistisch te verwachten dat leveranciers meteen voor het idee gewonnen zullen zijn, en liggen de voordelen van de nieuwe barcode niet vooral bij de retail? "De voordelen voor leveranciers zijn ook aanzienlijk", zegt woordvoerster Dagna Hoogkamer namens Albert Heijn. "De barcode kan meer informatie bevatten, die bij een goede registratie de foutenmarge in de logistieke keten aanzienlijk vermindert."

 

"Bovendien is de nieuwe barcode kleiner en neemt dus minder ruimte in op de verpakking. De kleinere oppervlakte stelt de industrie ook in staat om kleine producten van een barcode te voorzien. En uiteraard zorgt de nieuwe databar voor betere mogelijkheden voor tracking & tracing en efficiënt voorraadbeheer. Dat is ook in het belang van de leveranciers", bepleit Hoogkamer verder.

AH start, maar volgen de anderen?

Marco van der Lee, brancheadviseur levensmiddelen bij GS1 Nederland rekent avlast op verdere uitbreiding van de barcode onder retailers: "Dat Albert Heijn de eerste stappen zet om met de nieuwe barcode hun versketen te optimaliseren, is zeker een stimulans voor de rest van de markt om te volgen."

 

Dat zullen ze overigens ook moeten, want voor alle retailers geldt 1 januari 2014 als de afgesproken datum waarop ze in staat moeten zijn om de nieuwe GS1 DataBar te kunnen scannen. Dat dit initiatief van Albert Heijn breder zal worden opgepikt is daarmee een kwestie van tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top