Albert Heijn investeert miljoenen in nieuwe barcode

Albert Heijn investeert miljoenen in nieuwe barcode

Albert Heijn start met de invoering van een nieuwe barcode, waarin het miljoenen euro's zal investeren. De supermarktketen hoopt er verschillende efficiency-voordelen uit te halen, maar daarvoor heeft het wel de medewerking van de leveranciers nodig. Vandaar dat de marktleider haar versleveranciers oproept om te bekijken of ze al klaar zijn voor de nieuwe barcode.

In een brief die directeur merchandising Casper Meijer vorige week namens Albert Heijn heeft verstuurd, staat de oproep aan leveranciers om Albert Heijn voor 1 december aanstaande te informeren over de vraag of hun etikettenprinters in staat zijn om de GS1 DataBar te printen. Ook wil AH weten welke aanpassingen nodig zijn om alsnog de nieuwe barcode te kunnen printen.

Kosten en baten van de nieuwe code

Armand Schins, data quality & governance manager bij Ahold, coördineert deze inventarisatie. "Dit is een eerste stap op weg naar invoering van de GS1DataBar", zegt hij op de opiniewebsite van GS1 Nederland. "Voor ons betekent het een forse investering in onze kassasystemen, maar ook voor onze leveranciers kan het om aanzienlijke bedragen gaan die ze moeten investeren."

 

Albert Heijn heeft in eerste instantie de versleveranciers aangeschreven, omdat juist in vers de voordelen van de nieuwe databar het meest duidelijk zijn. De nieuwe barcode zou veel meer informatie kunnen bevatten, zoals de houdbaarheidsdatum en het batchnummer. Hierdoor kan AH efficiënter bestellen, waardoor veel minder product verloren gaat. Ook is de herkomst van producten beter te traceren.

 

Deze en andere efficiency-voordelen zullen evenwel moeten opwegen tegen de investeringen, die voor Albert Heijn in de miljoenen euro's zullen belopen. Alleen al het aanpassen van alle kassa's in de winkels en het automatiseringssysteem kost een smak geld, maar ook de industrie moet investeren in het eigen automatiseringssysteem en in de etikettenprinters. Vandaar ook dat Albert Heijn erop aandringt dat de leveranciers hier voortvarend op inhaken.

Voordelen voor leveranciers

Is het evenwel realistisch te verwachten dat leveranciers meteen voor het idee gewonnen zullen zijn, en liggen de voordelen van de nieuwe barcode niet vooral bij de retail? "De voordelen voor leveranciers zijn ook aanzienlijk", zegt woordvoerster Dagna Hoogkamer namens Albert Heijn. "De barcode kan meer informatie bevatten, die bij een goede registratie de foutenmarge in de logistieke keten aanzienlijk vermindert."

 

"Bovendien is de nieuwe barcode kleiner en neemt dus minder ruimte in op de verpakking. De kleinere oppervlakte stelt de industrie ook in staat om kleine producten van een barcode te voorzien. En uiteraard zorgt de nieuwe databar voor betere mogelijkheden voor tracking & tracing en efficiënt voorraadbeheer. Dat is ook in het belang van de leveranciers", bepleit Hoogkamer verder.

AH start, maar volgen de anderen?

Marco van der Lee, brancheadviseur levensmiddelen bij GS1 Nederland rekent avlast op verdere uitbreiding van de barcode onder retailers: "Dat Albert Heijn de eerste stappen zet om met de nieuwe barcode hun versketen te optimaliseren, is zeker een stimulans voor de rest van de markt om te volgen."

 

Dat zullen ze overigens ook moeten, want voor alle retailers geldt 1 januari 2014 als de afgesproken datum waarop ze in staat moeten zijn om de nieuwe GS1 DataBar te kunnen scannen. Dat dit initiatief van Albert Heijn breder zal worden opgepikt is daarmee een kwestie van tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top