Albert Heijn investeert miljoenen in nieuwe barcode

Albert Heijn investeert miljoenen in nieuwe barcode

Albert Heijn start met de invoering van een nieuwe barcode, waarin het miljoenen euro's zal investeren. De supermarktketen hoopt er verschillende efficiency-voordelen uit te halen, maar daarvoor heeft het wel de medewerking van de leveranciers nodig. Vandaar dat de marktleider haar versleveranciers oproept om te bekijken of ze al klaar zijn voor de nieuwe barcode.

In een brief die directeur merchandising Casper Meijer vorige week namens Albert Heijn heeft verstuurd, staat de oproep aan leveranciers om Albert Heijn voor 1 december aanstaande te informeren over de vraag of hun etikettenprinters in staat zijn om de GS1 DataBar te printen. Ook wil AH weten welke aanpassingen nodig zijn om alsnog de nieuwe barcode te kunnen printen.

Kosten en baten van de nieuwe code

Armand Schins, data quality & governance manager bij Ahold, coördineert deze inventarisatie. "Dit is een eerste stap op weg naar invoering van de GS1DataBar", zegt hij op de opiniewebsite van GS1 Nederland. "Voor ons betekent het een forse investering in onze kassasystemen, maar ook voor onze leveranciers kan het om aanzienlijke bedragen gaan die ze moeten investeren."

 

Albert Heijn heeft in eerste instantie de versleveranciers aangeschreven, omdat juist in vers de voordelen van de nieuwe databar het meest duidelijk zijn. De nieuwe barcode zou veel meer informatie kunnen bevatten, zoals de houdbaarheidsdatum en het batchnummer. Hierdoor kan AH efficiënter bestellen, waardoor veel minder product verloren gaat. Ook is de herkomst van producten beter te traceren.

 

Deze en andere efficiency-voordelen zullen evenwel moeten opwegen tegen de investeringen, die voor Albert Heijn in de miljoenen euro's zullen belopen. Alleen al het aanpassen van alle kassa's in de winkels en het automatiseringssysteem kost een smak geld, maar ook de industrie moet investeren in het eigen automatiseringssysteem en in de etikettenprinters. Vandaar ook dat Albert Heijn erop aandringt dat de leveranciers hier voortvarend op inhaken.

Voordelen voor leveranciers

Is het evenwel realistisch te verwachten dat leveranciers meteen voor het idee gewonnen zullen zijn, en liggen de voordelen van de nieuwe barcode niet vooral bij de retail? "De voordelen voor leveranciers zijn ook aanzienlijk", zegt woordvoerster Dagna Hoogkamer namens Albert Heijn. "De barcode kan meer informatie bevatten, die bij een goede registratie de foutenmarge in de logistieke keten aanzienlijk vermindert."

 

"Bovendien is de nieuwe barcode kleiner en neemt dus minder ruimte in op de verpakking. De kleinere oppervlakte stelt de industrie ook in staat om kleine producten van een barcode te voorzien. En uiteraard zorgt de nieuwe databar voor betere mogelijkheden voor tracking & tracing en efficiënt voorraadbeheer. Dat is ook in het belang van de leveranciers", bepleit Hoogkamer verder.

AH start, maar volgen de anderen?

Marco van der Lee, brancheadviseur levensmiddelen bij GS1 Nederland rekent avlast op verdere uitbreiding van de barcode onder retailers: "Dat Albert Heijn de eerste stappen zet om met de nieuwe barcode hun versketen te optimaliseren, is zeker een stimulans voor de rest van de markt om te volgen."

 

Dat zullen ze overigens ook moeten, want voor alle retailers geldt 1 januari 2014 als de afgesproken datum waarop ze in staat moeten zijn om de nieuwe GS1 DataBar te kunnen scannen. Dat dit initiatief van Albert Heijn breder zal worden opgepikt is daarmee een kwestie van tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top