Albert Heijn lanceert Buitenbeentjes in 700 winkels | RetailDetail

Albert Heijn lanceert Buitenbeentjes in 700 winkels

Albert Heijn lanceert Buitenbeentjes in 700 winkels
AH.jpg

Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal winkels dat Buitenbeentjes in de schappen brengt verhogen van 300 naar 700. Buitenbeentjes zijn groenten en fruit die in kleur of vorm afwijken van de standaard.

Populaire afwijkende agf

Albert Heijn introduceerde Buitenbeentjes ongeveer drie jaar geleden in de winkels, in navolging van de introductie van "lelijke groenten" bij de Franse supermarktketen Intermarché, zo meldt het Leidsch Dagblad. Het concept startte met enkele groenten en werd uitgebreid met appels, peren en paprika’s.

 

De afwijkende producten zijn gemiddeld twintig procent goedkoper dan producten uit het gangbare agf-assortiment. De consument kan online ook een doos met 2,5 kilo afwijkende seizoensproducten als appels, sinaasappels, paprika’s, courgettes en aardappels bestellen.

 

AH is tot nu toe de enige Nederlandse supermarkt die afwijkende groenten en fruit onder de aandacht brengt: de meeste supermarktformules brengen tot nu toe uitsluitend "klasse 1"-groenten in de schappen, die moeten voldoen aan strikte eisen in maat, vorm, kleur en houdbaarheid.

 

De misvormde agf is voor Albert Heijn een middel om voedselverspilling tegen te gaan. Kwaliteit en smaak van de appels, peren, paprika of komkommer zijn immers in orde, zegt de keten. Albert Heijn wil zich met de uitbreiding van het aantal winkels met Buitenbeentjes als milieu- en gezondheidsbewuste supermarkt profileren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.