Albert Heijn lanceert Buitenbeentjes in 700 winkels | RetailDetail

Albert Heijn lanceert Buitenbeentjes in 700 winkels

Albert Heijn lanceert Buitenbeentjes in 700 winkels
AH.jpg

Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal winkels dat Buitenbeentjes in de schappen brengt verhogen van 300 naar 700. Buitenbeentjes zijn groenten en fruit die in kleur of vorm afwijken van de standaard.

Populaire afwijkende agf

Albert Heijn introduceerde Buitenbeentjes ongeveer drie jaar geleden in de winkels, in navolging van de introductie van "lelijke groenten" bij de Franse supermarktketen Intermarché, zo meldt het Leidsch Dagblad. Het concept startte met enkele groenten en werd uitgebreid met appels, peren en paprika’s.

 

De afwijkende producten zijn gemiddeld twintig procent goedkoper dan producten uit het gangbare agf-assortiment. De consument kan online ook een doos met 2,5 kilo afwijkende seizoensproducten als appels, sinaasappels, paprika’s, courgettes en aardappels bestellen.

 

AH is tot nu toe de enige Nederlandse supermarkt die afwijkende groenten en fruit onder de aandacht brengt: de meeste supermarktformules brengen tot nu toe uitsluitend "klasse 1"-groenten in de schappen, die moeten voldoen aan strikte eisen in maat, vorm, kleur en houdbaarheid.

 

De misvormde agf is voor Albert Heijn een middel om voedselverspilling tegen te gaan. Kwaliteit en smaak van de appels, peren, paprika of komkommer zijn immers in orde, zegt de keten. Albert Heijn wil zich met de uitbreiding van het aantal winkels met Buitenbeentjes als milieu- en gezondheidsbewuste supermarkt profileren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.