Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart

Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart

Supermarktketen Albert Heijn kon via de zogenaamd anonieme klantenkaart "Mijn Bonus" wel degelijk aan de persoonsgegevens van de kaarthouder geraken, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Omdat de Ahold-dochter het programma stopzette tijdens het CBP-onderzoek, ontloopt de keten een straf.

AH voldeed niet aan voorwaarden

In januari kondigde Albert Heijn de klantenkaart 'Mijn Bonus' aan, waaraan een voordeelprogramma gekoppeld zou worden. Klanten die hun gegevens niet wilden meedelen, kregen een anonieme kaart mee.

 

Het CBP bevestigt nu echter dat de keten toch persoonlijke gegevens van de kaarthouder te weten kon komen, als die inlogde op de AH-site. Dat had de keten volgens de privacywetgeving echter moeten laten weten aan zijn klanten. Toch zal de Zaanse keten niet gestraft worden, omdat het 'Mijn Bonus'-programma snel genoeg werd stopgezet.

 

Volgend jaar zal het programma terug worden opgestart, maar dan met inachtneming van de wetgeving. Bovendien zal de klanten dan opnieuw worden gevraagd of ze in het bonusprogramma willen instappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top