Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart | RetailDetail

Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart

Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart

Supermarktketen Albert Heijn kon via de zogenaamd anonieme klantenkaart "Mijn Bonus" wel degelijk aan de persoonsgegevens van de kaarthouder geraken, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Omdat de Ahold-dochter het programma stopzette tijdens het CBP-onderzoek, ontloopt de keten een straf.

AH voldeed niet aan voorwaarden

In januari kondigde Albert Heijn de klantenkaart 'Mijn Bonus' aan, waaraan een voordeelprogramma gekoppeld zou worden. Klanten die hun gegevens niet wilden meedelen, kregen een anonieme kaart mee.

 

Het CBP bevestigt nu echter dat de keten toch persoonlijke gegevens van de kaarthouder te weten kon komen, als die inlogde op de AH-site. Dat had de keten volgens de privacywetgeving echter moeten laten weten aan zijn klanten. Toch zal de Zaanse keten niet gestraft worden, omdat het 'Mijn Bonus'-programma snel genoeg werd stopgezet.

 

Volgend jaar zal het programma terug worden opgestart, maar dan met inachtneming van de wetgeving. Bovendien zal de klanten dan opnieuw worden gevraagd of ze in het bonusprogramma willen instappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.