Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart

Albert Heijn ontloopt straf voor (niet zo) anonieme klantenkaart

Supermarktketen Albert Heijn kon via de zogenaamd anonieme klantenkaart "Mijn Bonus" wel degelijk aan de persoonsgegevens van de kaarthouder geraken, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Omdat de Ahold-dochter het programma stopzette tijdens het CBP-onderzoek, ontloopt de keten een straf.

AH voldeed niet aan voorwaarden

In januari kondigde Albert Heijn de klantenkaart 'Mijn Bonus' aan, waaraan een voordeelprogramma gekoppeld zou worden. Klanten die hun gegevens niet wilden meedelen, kregen een anonieme kaart mee.

 

Het CBP bevestigt nu echter dat de keten toch persoonlijke gegevens van de kaarthouder te weten kon komen, als die inlogde op de AH-site. Dat had de keten volgens de privacywetgeving echter moeten laten weten aan zijn klanten. Toch zal de Zaanse keten niet gestraft worden, omdat het 'Mijn Bonus'-programma snel genoeg werd stopgezet.

 

Volgend jaar zal het programma terug worden opgestart, maar dan met inachtneming van de wetgeving. Bovendien zal de klanten dan opnieuw worden gevraagd of ze in het bonusprogramma willen instappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top