Albert Heijn opent groot distributiecentrum voor vers | RetailDetail

Albert Heijn opent groot distributiecentrum voor vers

Albert Heijn opent groot distributiecentrum voor vers

Vanochtend maakte Albert Heijn bekend dat het een groot 'Shared Fresh Center' zal bouwen in Nieuwegein. Vanaf het tweede kwartaal in 2015 wil Albert Heijn van daaruit alle ruim 900 winkels in Nederland en België gaan beleveren.

SFC versnelt ook de online versketen

Omdat de huidige verslogistiek van Albert Heijn zowel de fysieke retail als de online bestellingen bedient, zal het nieuwe verscentrum ook de online versketen versnellen. Snellopende versproducten zoals groenten en fruit zullen niet via het verscentrum naar de winkels stromen, omdat deze logistieke keten volgens Albert Heijn al is geoptimaliseerd.

 

Het nieuwe centrum komt er in samenwerking met Norbert Dentressangle, dat verantwoordelijk zal worden voor de logistieke flow van versitems als deli, kaas, salades, vlees, vis, gemaksmaaltijden en –componenten, verse sappen en gebak.

 

Beide partijen kennen elkaar al vanuit een samenwerking in non-food en in de diepvrieslogistiek. Norbert Dentressangle haalt voor Albert Heijn de goederen op bij diepvriesleveranciers en belevert ruim 500 Albert Heijn winkels vanuit een eigen diepvriesdistributiecentrum in Tilburg. De overige Albert Heijn-winkels belevert Norbert Dentressangle vanuit een diepvriesdistributiecentrum in Hoogeveen.

 

Groter en sneller

Deze samenwerking wordt nu uitgebreid naar koelvers, omdat volgens Albert Heijn de huidige versketen die vanuit twee landelijke verscentra in Nieuwegein en Utrecht loopt, aan vernieuwing toe is. Het aantal Albert-Heijnwinkels – en daarmee de stroom versgoederen – is de afgelopen jaren gegroeid.

 

Beide landelijke verscentra komen in capaciteitsproblemen als de stroom verse items in de toekomst nog verder zal groeien. Om op deze capaciteitsgroei voorbereid te zijn, maar ook om de steeds grotere stroom versproducten sneller naar de winkels te kunnen sturen, bouwt Albert Heijn samen met Norbert Dentressangle het grote nieuwe verscentrum.

 

Leveranciers beleveren verscentrum direct na productie

In tegenstelling tot diepvries, waar Norbert Dentressangle zelf de producten bij de leveranciers ophaalt, zal het nieuwe verscentrum wel door de verschillende versleveranciers van Albert Heijn worden beleverd, waarna de logistiek dienstverlener verder de regie houdt over de logistieke efficiëntie.

 

"Het idee achter het SFC is, dat leveranciers hun producten direct na productie naar het SFC brengen", stelt Albert Heijn in een persbericht. "Dit biedt als voordeel dat er minder voorraad nodig is, dat het aantal transportbewegingen gereduceerd wordt en dat versproducten sneller in de winkels liggen. Daarnaast ontvangen winkels straks alle producten uit dezelfde categorieën bij elkaar, waardoor medewerkers gemakkelijker de schappen kunnen vullen."

 

Aanzienlijke tijdwinst

Versere producten zijn in het belang van shopper en retailer, want verspilling en derving worden hierdoor gereduceerd. Hoe veel sneller de verse waren de schappen bereiken, daarover kan woordvoerster Anoesjka Aspeslagh niets specifieks zeggen: "Het verschilt erg per product, maar voor diverse producten zal de winst in houdbaarheidsdatum aanzienlijk zijn, zelfs tot meerdere dagen."

 

Over de totale investering en wie hoeveel betaalt wil Aspeslagh geen uitspraken doen. Ook de vraag of het nieuwe verscentrum door Ahold wordt geleased of dat het (deels) eigendom wordt, kan niet worden beantwoord. Aspeslagh hierover: "De vastgoedconstructie die zal worden gebruikt is nog onderwerp van gesprek tussen Albert Heijn en Norbert Dentressangle."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.