Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag | RetailDetail

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag
De Nederlandse levensmiddelenmarkt wordt behoorlijk op zijn kop gezet door de overname van C1000 door Jumbo. Daardoor ontstaat plotseling een duidelijke nummer twee op de markt. Het is de vraag hoe marktleider Albert Heijn en andere concurrenten gaan reageren.

Minst gunstige denkbaar

Volgens analist Patrick Roquas van Rabobank International is de samensmelting van Jumbo en C1000 het minst gunstig denkbare scenario voor Albert Heijn. De twee sterke formules staan nu samen nog sterker en de overname betekent ook dat inkoopverbond Bijeen daadkrachtiger kan optreden.

 

Aangezien Albert Heijn zich geen aantasting van het moeizaam herstelde prijsimago kan veroorloven, is het volgens Rabo International mogelijk dat het bedrijf met een schot voor de boeg komt in de vorm van prijsverlagingen, die dan echter weer aanleiding kunnen vormen voor een nieuwe prijzenslag op de Nederlandse foodmarkt.

Rest stond erbij en keek ernaar

Albert Heijn is evenwel niet de enige getroffen partij. Sperwer, het bedrijf achter de Plus-formule, was al geruime tijd de gedroomde bruid voor C1000. Door een samengaan van deze twee partijen zou een groot bolwerk voor zelfstandige supermarktondernemers zijn ontstaan. Sperwer kon echter niet mee met de biedende partijen en een poging om een late comeback te maken werd door de actualiteit achterhaald.

 

Ook Plus moet nu lijdzaam toezien hoe onder regie van de familie Van Eerd een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaat, waarbij vraagtekens blijven over de toekomst van het relatief kleine Plus als zelfstandige partij.


Zelfs het beursgenoteerde Sligro Food Groep beet woensdagnacht in het zand. Het bedrijf achter de Emté-formule had met de aankoop van C1000 een enorme nieuwe stap kunnen maken richting landelijke dekking. De familie Slippens werd echter compleet verrast door de snelheid waarmee C1000-eigenaar CVC en Jumbo elkaar wisten te vinden.

Hopen op kruimels

Jumbo had, als partner in het inkoopverbond Bijeen, het meeste belang bij de overname en was dus bereid daadkrachtig op te treden, lees: een flinke prijs te betalen. Vooral omdat het winkelvastgoed van C1000 niet in de deal zit, wordt de door Jumbo betaalde prijs door verschillende experts als erg hoog gezien. De partijen zelf hebben echter geen twijfels over het terugverdienen van de overnamesom via kostenbesparingen en verbeterde marges.

 

De overname moet wel nog worden goedgekeurd door kartelwaakhond NMa, die onder meer kijkt naar gebieden waar Jumbo en C1000 samen de markt gaan domineren. Dit kan ertoe leiden dat er nog partijen winkels moeten worden verkocht. Wellicht kunnen Plus en Sligro daar nog plukken van oppikken. Ook de regionale Superunie-ketens kunnen interesse hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top