Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag
De Nederlandse levensmiddelenmarkt wordt behoorlijk op zijn kop gezet door de overname van C1000 door Jumbo. Daardoor ontstaat plotseling een duidelijke nummer twee op de markt. Het is de vraag hoe marktleider Albert Heijn en andere concurrenten gaan reageren.

Minst gunstige denkbaar

Volgens analist Patrick Roquas van Rabobank International is de samensmelting van Jumbo en C1000 het minst gunstig denkbare scenario voor Albert Heijn. De twee sterke formules staan nu samen nog sterker en de overname betekent ook dat inkoopverbond Bijeen daadkrachtiger kan optreden.

 

Aangezien Albert Heijn zich geen aantasting van het moeizaam herstelde prijsimago kan veroorloven, is het volgens Rabo International mogelijk dat het bedrijf met een schot voor de boeg komt in de vorm van prijsverlagingen, die dan echter weer aanleiding kunnen vormen voor een nieuwe prijzenslag op de Nederlandse foodmarkt.

Rest stond erbij en keek ernaar

Albert Heijn is evenwel niet de enige getroffen partij. Sperwer, het bedrijf achter de Plus-formule, was al geruime tijd de gedroomde bruid voor C1000. Door een samengaan van deze twee partijen zou een groot bolwerk voor zelfstandige supermarktondernemers zijn ontstaan. Sperwer kon echter niet mee met de biedende partijen en een poging om een late comeback te maken werd door de actualiteit achterhaald.

 

Ook Plus moet nu lijdzaam toezien hoe onder regie van de familie Van Eerd een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaat, waarbij vraagtekens blijven over de toekomst van het relatief kleine Plus als zelfstandige partij.


Zelfs het beursgenoteerde Sligro Food Groep beet woensdagnacht in het zand. Het bedrijf achter de Emté-formule had met de aankoop van C1000 een enorme nieuwe stap kunnen maken richting landelijke dekking. De familie Slippens werd echter compleet verrast door de snelheid waarmee C1000-eigenaar CVC en Jumbo elkaar wisten te vinden.

Hopen op kruimels

Jumbo had, als partner in het inkoopverbond Bijeen, het meeste belang bij de overname en was dus bereid daadkrachtig op te treden, lees: een flinke prijs te betalen. Vooral omdat het winkelvastgoed van C1000 niet in de deal zit, wordt de door Jumbo betaalde prijs door verschillende experts als erg hoog gezien. De partijen zelf hebben echter geen twijfels over het terugverdienen van de overnamesom via kostenbesparingen en verbeterde marges.

 

De overname moet wel nog worden goedgekeurd door kartelwaakhond NMa, die onder meer kijkt naar gebieden waar Jumbo en C1000 samen de markt gaan domineren. Dit kan ertoe leiden dat er nog partijen winkels moeten worden verkocht. Wellicht kunnen Plus en Sligro daar nog plukken van oppikken. Ook de regionale Superunie-ketens kunnen interesse hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top