Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag | RetailDetail

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag
De Nederlandse levensmiddelenmarkt wordt behoorlijk op zijn kop gezet door de overname van C1000 door Jumbo. Daardoor ontstaat plotseling een duidelijke nummer twee op de markt. Het is de vraag hoe marktleider Albert Heijn en andere concurrenten gaan reageren.

Minst gunstige denkbaar

Volgens analist Patrick Roquas van Rabobank International is de samensmelting van Jumbo en C1000 het minst gunstig denkbare scenario voor Albert Heijn. De twee sterke formules staan nu samen nog sterker en de overname betekent ook dat inkoopverbond Bijeen daadkrachtiger kan optreden.

 

Aangezien Albert Heijn zich geen aantasting van het moeizaam herstelde prijsimago kan veroorloven, is het volgens Rabo International mogelijk dat het bedrijf met een schot voor de boeg komt in de vorm van prijsverlagingen, die dan echter weer aanleiding kunnen vormen voor een nieuwe prijzenslag op de Nederlandse foodmarkt.

Rest stond erbij en keek ernaar

Albert Heijn is evenwel niet de enige getroffen partij. Sperwer, het bedrijf achter de Plus-formule, was al geruime tijd de gedroomde bruid voor C1000. Door een samengaan van deze twee partijen zou een groot bolwerk voor zelfstandige supermarktondernemers zijn ontstaan. Sperwer kon echter niet mee met de biedende partijen en een poging om een late comeback te maken werd door de actualiteit achterhaald.

 

Ook Plus moet nu lijdzaam toezien hoe onder regie van de familie Van Eerd een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaat, waarbij vraagtekens blijven over de toekomst van het relatief kleine Plus als zelfstandige partij.


Zelfs het beursgenoteerde Sligro Food Groep beet woensdagnacht in het zand. Het bedrijf achter de Emté-formule had met de aankoop van C1000 een enorme nieuwe stap kunnen maken richting landelijke dekking. De familie Slippens werd echter compleet verrast door de snelheid waarmee C1000-eigenaar CVC en Jumbo elkaar wisten te vinden.

Hopen op kruimels

Jumbo had, als partner in het inkoopverbond Bijeen, het meeste belang bij de overname en was dus bereid daadkrachtig op te treden, lees: een flinke prijs te betalen. Vooral omdat het winkelvastgoed van C1000 niet in de deal zit, wordt de door Jumbo betaalde prijs door verschillende experts als erg hoog gezien. De partijen zelf hebben echter geen twijfels over het terugverdienen van de overnamesom via kostenbesparingen en verbeterde marges.

 

De overname moet wel nog worden goedgekeurd door kartelwaakhond NMa, die onder meer kijkt naar gebieden waar Jumbo en C1000 samen de markt gaan domineren. Dit kan ertoe leiden dat er nog partijen winkels moeten worden verkocht. Wellicht kunnen Plus en Sligro daar nog plukken van oppikken. Ook de regionale Superunie-ketens kunnen interesse hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.