Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag

Albert Heijn reageert mogelijk met prijzenslag
De Nederlandse levensmiddelenmarkt wordt behoorlijk op zijn kop gezet door de overname van C1000 door Jumbo. Daardoor ontstaat plotseling een duidelijke nummer twee op de markt. Het is de vraag hoe marktleider Albert Heijn en andere concurrenten gaan reageren.

Minst gunstige denkbaar

Volgens analist Patrick Roquas van Rabobank International is de samensmelting van Jumbo en C1000 het minst gunstig denkbare scenario voor Albert Heijn. De twee sterke formules staan nu samen nog sterker en de overname betekent ook dat inkoopverbond Bijeen daadkrachtiger kan optreden.

 

Aangezien Albert Heijn zich geen aantasting van het moeizaam herstelde prijsimago kan veroorloven, is het volgens Rabo International mogelijk dat het bedrijf met een schot voor de boeg komt in de vorm van prijsverlagingen, die dan echter weer aanleiding kunnen vormen voor een nieuwe prijzenslag op de Nederlandse foodmarkt.

Rest stond erbij en keek ernaar

Albert Heijn is evenwel niet de enige getroffen partij. Sperwer, het bedrijf achter de Plus-formule, was al geruime tijd de gedroomde bruid voor C1000. Door een samengaan van deze twee partijen zou een groot bolwerk voor zelfstandige supermarktondernemers zijn ontstaan. Sperwer kon echter niet mee met de biedende partijen en een poging om een late comeback te maken werd door de actualiteit achterhaald.

 

Ook Plus moet nu lijdzaam toezien hoe onder regie van de familie Van Eerd een groot bolwerk van zelfstandige ondernemers ontstaat, waarbij vraagtekens blijven over de toekomst van het relatief kleine Plus als zelfstandige partij.


Zelfs het beursgenoteerde Sligro Food Groep beet woensdagnacht in het zand. Het bedrijf achter de Emté-formule had met de aankoop van C1000 een enorme nieuwe stap kunnen maken richting landelijke dekking. De familie Slippens werd echter compleet verrast door de snelheid waarmee C1000-eigenaar CVC en Jumbo elkaar wisten te vinden.

Hopen op kruimels

Jumbo had, als partner in het inkoopverbond Bijeen, het meeste belang bij de overname en was dus bereid daadkrachtig op te treden, lees: een flinke prijs te betalen. Vooral omdat het winkelvastgoed van C1000 niet in de deal zit, wordt de door Jumbo betaalde prijs door verschillende experts als erg hoog gezien. De partijen zelf hebben echter geen twijfels over het terugverdienen van de overnamesom via kostenbesparingen en verbeterde marges.

 

De overname moet wel nog worden goedgekeurd door kartelwaakhond NMa, die onder meer kijkt naar gebieden waar Jumbo en C1000 samen de markt gaan domineren. Dit kan ertoe leiden dat er nog partijen winkels moeten worden verkocht. Wellicht kunnen Plus en Sligro daar nog plukken van oppikken. Ook de regionale Superunie-ketens kunnen interesse hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top