Albert Heijn roept A-merkleveranciers op tot meer diepgang

Albert Heijn roept A-merkleveranciers op tot meer diepgang

Als het om samenwerking met A-merken gaat, komt Albert Heijn naar eigen zeggen niet verder dan promoties. De marktleider vraagt zich hardop af wat de waarde van zijn samenwerking met merkleveranciers is.

AH-directeur Sander van der Laan benadrukte gisteren, tijdens de conferentie van ECR Europe in Brussel, dat A-merken een belangrijke rol spelen in de groeiplannen en formulepositionering van Albert Heijn. Tegelijkertijd constateert hij echter dat de diepgang in de samenwerking met huismerkleveranciers vele malen groter is.

 

Krimpende business

Die samenwerking leidt tot een uitgebalanceerde merkarchitectuur van Albert Heijns huismerken, die zijn gepositioneerd tussen prijs (Euroshopper), waarde (AH-huismerk) en toegevoegde waarde (Puur & Eerlijk en AH Excellent). Bovendien leidt het tot groei van de omzet van huismerkleveranciers, die duidelijk hoger ligt dan de groei van Albert Heijns marktaandeel.

 

ah_leveranciers

 

Zulke groei zou voor merkleveranciers ook mogelijk moeten zijn, maar lukt dat met alleen promotionele samenwerking? “Onze samenwerking met A-merkleveranciers is succesvol als het om promoties gaat”, stelt Van der Laan. “Wel vragen we ons af of dit voldoende is: komen we daarmee verder, of is het eigenlijk een krimpende business?”

 

Marginalisering van het A-merk bij AH

De vraag stellen is tegelijkertijd de vraag beantwoorden, want Van der Laan toont met cijfers het afnemende belang van merkartikelen voor Albert Heijn aan. “In 2009 was de omzetverdeling tussen huismerk en A-merk nog 50-50”, zegt hij. “Twee jaar later blijkt het belang van A-merken te zijn afgenomen tot 45 procent van de omzet.”

 

ahold_prive_merk 

Met een daling van vijf procentpunten in twee jaar kan het snel gaan met de marginalisering van het A-merk bij Albert Heijn. Daarom doet Van der Laan een oproep aan merkartikelfabrikanten tot veel meer diepgang in de relatie.

 

Een bepaalde mate van exclusiviteit

Met huismerkleveranciers is Albert Heijn in staat om de logistieke keten volledig te flexibiliseren en wisselt het volop gegevens uit. Zoiets moet ook mogelijk zijn met A-merken, is Van der Laans stellige overtuiging.

 

“Er is bij Albert Heijn uiteraard begrip voor het feit dat merkleveranciers brede distributie nodig hebben voor hun merken, maar er is veel meer mogelijk dan nu het geval is”, zegt Ahold-woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. “Het moet mogelijk zijn om een bepaalde mate van exclusiviteit af te spreken.”

 

Ook in de logistiek is nog veel samenwerking met merkleveranciers voor verbetering vatbaar, stelt Hellendoorn. “Zo gaan we met onze huismerkleveranciers bijvoorbeeld werken aan het gebruik van meer shelf-ready packaging. Dit kan uiteraard ook met merkleveranciers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top