Albert Heijn roept A-merkleveranciers op tot meer diepgang | RetailDetail

Albert Heijn roept A-merkleveranciers op tot meer diepgang

Albert Heijn roept A-merkleveranciers op tot meer diepgang

Als het om samenwerking met A-merken gaat, komt Albert Heijn naar eigen zeggen niet verder dan promoties. De marktleider vraagt zich hardop af wat de waarde van zijn samenwerking met merkleveranciers is.

AH-directeur Sander van der Laan benadrukte gisteren, tijdens de conferentie van ECR Europe in Brussel, dat A-merken een belangrijke rol spelen in de groeiplannen en formulepositionering van Albert Heijn. Tegelijkertijd constateert hij echter dat de diepgang in de samenwerking met huismerkleveranciers vele malen groter is.

 

Krimpende business

Die samenwerking leidt tot een uitgebalanceerde merkarchitectuur van Albert Heijns huismerken, die zijn gepositioneerd tussen prijs (Euroshopper), waarde (AH-huismerk) en toegevoegde waarde (Puur & Eerlijk en AH Excellent). Bovendien leidt het tot groei van de omzet van huismerkleveranciers, die duidelijk hoger ligt dan de groei van Albert Heijns marktaandeel.

 

ah_leveranciers

 

Zulke groei zou voor merkleveranciers ook mogelijk moeten zijn, maar lukt dat met alleen promotionele samenwerking? “Onze samenwerking met A-merkleveranciers is succesvol als het om promoties gaat”, stelt Van der Laan. “Wel vragen we ons af of dit voldoende is: komen we daarmee verder, of is het eigenlijk een krimpende business?”

 

Marginalisering van het A-merk bij AH

De vraag stellen is tegelijkertijd de vraag beantwoorden, want Van der Laan toont met cijfers het afnemende belang van merkartikelen voor Albert Heijn aan. “In 2009 was de omzetverdeling tussen huismerk en A-merk nog 50-50”, zegt hij. “Twee jaar later blijkt het belang van A-merken te zijn afgenomen tot 45 procent van de omzet.”

 

ahold_prive_merk 

Met een daling van vijf procentpunten in twee jaar kan het snel gaan met de marginalisering van het A-merk bij Albert Heijn. Daarom doet Van der Laan een oproep aan merkartikelfabrikanten tot veel meer diepgang in de relatie.

 

Een bepaalde mate van exclusiviteit

Met huismerkleveranciers is Albert Heijn in staat om de logistieke keten volledig te flexibiliseren en wisselt het volop gegevens uit. Zoiets moet ook mogelijk zijn met A-merken, is Van der Laans stellige overtuiging.

 

“Er is bij Albert Heijn uiteraard begrip voor het feit dat merkleveranciers brede distributie nodig hebben voor hun merken, maar er is veel meer mogelijk dan nu het geval is”, zegt Ahold-woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. “Het moet mogelijk zijn om een bepaalde mate van exclusiviteit af te spreken.”

 

Ook in de logistiek is nog veel samenwerking met merkleveranciers voor verbetering vatbaar, stelt Hellendoorn. “Zo gaan we met onze huismerkleveranciers bijvoorbeeld werken aan het gebruik van meer shelf-ready packaging. Dit kan uiteraard ook met merkleveranciers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.