Albert Heijn rolt mobiel zelfscannen uit naar 200 winkels | RetailDetail

Albert Heijn rolt mobiel zelfscannen uit naar 200 winkels

Albert Heijn rolt mobiel zelfscannen uit naar 200 winkels

Vanaf volgende week kunnen klanten in 200 supermarkten van Albert Heijn met hun eigen mobiele telefoon zelfscannen. Tot nu toe moesten klanten hiervoor speciale handscanners gebruiken. Zo krijgt AH plots veel meer hoogwaardige klantendata binnen.

Sinds 2012 getest

De vandaag aangekondigde uitrol van mobiel zelfscannen naar 200 winkels, is vanaf volgende week woensdag – 11 maart – realiteit. Het is een gevolg van een succesvolle test die Albert Heijn heeft gedaan in vijf supermarkten: "In 2012 zijn we hiermee gestart bij de Albert Heijn aan het Soendaplein in Haarlem", zegt woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. "Daarna hebben we de test uitgebreid met drie winkels, waar we een aparte app voor zelfscannen aanboden."

 

In de nieuwe AH XL in Eindhoven die op 4 februari is geopend, konden klanten voor het eerst mobiel zelfscannen met de Appie-app. Vanaf 11 maart kan dit dus bij alle 200 Albert-Heijnwinkels in Nederland waarin klanten nu al met handscanners zelf kunnen scannen. "Dat zal geen invloed hebben op het aantal handscanners dat we in de winkels aanbieden", zegt Aspeslagh desgevraagd. "Zelfscannen wordt steeds populairer en op deze manier voeren we extra capaciteit toe."

 

Albert Heijn krijgt meer relevante klantendata

Om met de eigen smartphone te kunnen scannen, moet de klant de Appie-app downloaden en eenmalig de AH Bonuskaart scannen. "Dan kunnen klanten alle producten scannen met de telefoon en daarbij heel eenvoudig switchen tussen hun boodschappenlijstje in de app en het zelfscannen", aldus Albert Heijn in het persbericht.

 

Klanten rekenen af bij speciale betaalpalen en openen een hekje om de winkel te verlaten door de code op het telefoonscherm te scannen. Om dit allemaal mogelijk te maken, biedt Albert Heijn in al deze winkels gratis WiFi aan.

 

De nieuwe mobiele scanservice heeft voor Albert Heijn als voordeel dat hiermee meer mensen de Appie-app gaan downloaden en daadwerkelijk gebruiken. Zo weet Albert Heijn wie wanneer en waar over de winkelvloer kwam, en wat er werd afgerekend. De koppeling aan de AH Bonuskaart – die eenmalig moet worden gescand voordat de klant met de smartphone kan zelfscannen – is vergelijkbaar met het scannen van de Bonuskaart elke keer als de klant de zelfscanner gebruikt.

 

Van anonieme handscanner naar persoonlijke app

"Bij het gebruik van de gebruikelijke zelfscanner moet je dat bij elke boodschappentrip opnieuw doen, omdat de handscanner anoniem is", legt Aspeslagh uit. "Bij mobiel zelfscannen met je eigen telefoon hoef je je Bonuskaart maar eenmaal te scannen. Daarna staat je kaartnummer in je Appie-app en kun je gewoon starten. Dat nummer is nodig om de klant te herkennen bij het afrekenen. De gegevens worden niet bewaard, tenzij de Bonuskaart door de klant is geactiveerd."

 

De toenemende populariteit van zelfscannen heeft een positief effect op het aantal geactiveerde AH Bonuskaarten. Dat is waar Albert Heijn sterk op inzet, want het wil de klanten maatwerk bieden. "Het doen van persoonlijke aanbiedingen is gekoppeld aan de AH Bonuskaart, niet aan het gebruik van de Appie-app en/of de zelfscan", reageert Aspeslagh. "Het activeren van de Bonuskaart is belangrijk voor de klanten om zoveel mogelijk en persoonlijk relevant voordeel te krijgen bij Albert Heijn."

 

Dat is niet alleen belangrijk voor de klant, maar ook voor Albert Heijn: "Voor Albert Heijn geldt: hoe beter we onze klanten kennen, des te beter het aanbod dat we hen kunnen doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.