Albert Heijn schrapt ramadanschappen | RetailDetail

Albert Heijn schrapt ramadanschappen

Albert Heijn schrapt ramadanschappen

Als morgen de ramadan begint, zal bij Albert Heijn geen apart schap voor de vastenperiode van de moslims meer staan. Het display oogde vaak wat te rommelig en sloot niet voldoende aan op de behoeften van de klant, luidt de motivering.

Drie jaar ervaring met aparte schappen

Albert Heijn startte in 2012 met de ramadanschappen, waarin producten die op de moslimklanten waren afgestemd werden gebundeld. Het eerste jaar werd de formule onder de hoofding ‘Alles voor de Ramadan. Gewoon bij Albert Heijn’ in veertig winkels gestart. Het jaar nadien waren ze aanwezig in 220 winkels, en vorig jaar al in 253.

 

De ingreep was ook gefundeerd: het aantal moslims in Nederland wordt op iets minder dan een miljoen geschat. Bovendien geven ze tijdens hun vastenmaand meer uit dan gebruikelijk. Het onderzoeksbureau Motivaction sprak voor 2013 over een wekelijkse besteding aan voeding van 135 euro per week, waar dit in de andere weken 90 euro was.

 

Keten levert nu grotere verpakkingen

Toch stopt Albert Heijn nu met de ramadanschappen. "We waren niet zo tevreden over het display omdat het vaak wat rommelig oogde in de winkel en het assortiment niet optimaal aansloot op de behoefte van de klant", zei woordvoerster Dana Hoogkamer aan Nu.nl.

 

Dit betekent niet dat Albert Heijn tijdens de ramadan geen initiatieven meer neemt. Zo gaat de keten vanaf dit jaar in een 150-tal winkels een tiental voedingsproducten in bulkverpakkingen aanbieden en zullen andere voedingswaren in een grotere hoeveelheid beschikbaar zijn om te kunnen inspelen op de lokale vraag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.