Albert Heijn stapt over op verantwoorde zalm | RetailDetail

Albert Heijn stapt over op verantwoorde zalm

Albert Heijn stapt over op verantwoorde zalm

Albert Heijn stapt deze maand over op ASC-gecertificeerde kweekzalm voor verse en diepvriesproducten van het eigen merk. Klanten kunnen vanaf nu zalm kopen met de garantie dat de vis uit kwekerijen komt die verantwoord omgaan met de natuur en hun medewerkers.

 

 

Zalm is favoriet

Albert Heijn is naar eigen zeggen wereldwijd de eerste supermarkt die op deze grote schaal ASC-zalm aanbiedt in zijn winkels. Dit is een resultaat van de 5-jarige samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WNF).

 

Steeds meer consumenten hebben vis op het weekmenu staan en daarbij is zalm favoriet, ziet Albert Heijn. Zo’n 45% van alle verse visverkopen is zalm en op ah.nl staan ruim 500 recepten met vis.

 

ASC-verantwoorde viskweek

 ASC staat voor Aquaculture Stewardship Council, een onafhankelijke internationale non-profitorganisatie die een certificeringsprogramma voor verantwoorde viskweek beheert en verder ontwikkelt. Vis met dit keurmerk komt uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, goed zorgen voor medewerkers en rekening houden met de omwonenden.

 

”Zalmkweek is de snelst groeiende tak van voedselproductie ter wereld. Vandaar dat het belangrijk is om via het keurmerk ASC eisen te stellen aan deze sector en de negatieve gevolgen daarvan voor mens en natuur tegen te gaan”, aldus Elies Arps, Sr. Adviseur Markten WNF.

 

Het verduurzamen van het visschap is een van de initiatieven van Albert Heijn om de eigen merken duurzamer te maken. De afgelopen jaren is het totale eigenmerkassortiment onder de loep genomen. Samen met leveranciers en certificerende instanties hebben inmiddels duizenden producten een duurzame stap gezet voor mens, dier of milieu. In het boekje ‘Stap voor stap een duurzamer assortiment’ op de website van Albert Heijn staan de resultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.