Albert Heijn verlaagt duizend prijzen

Albert Heijn verlaagt duizend prijzen

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn verlaagt maandag duizend producten permanent in prijs. Andere supermarktketens houden de situatie nauwlettend in de gaten, hoewel Albert Heijn zelf vooral het snelgroeiende Lidl in het vizier heeft.

AH wil prijsimago verbeteren ten opzichte van Lidl

De prijsverlagingen worden aangekondigd door AH-directeur Sander van der Laan in een interview met AD. Het gaat vooral om A-merken, zoals Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans. Van der Laan zegt dat AH met de actie de betaalbaarheid van de keten wil onderstrepen. "Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt. Daarom onderstrepen we nu de betaalbaarheid', zo zegt hij in de krant.



Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK is het verklaarbaar dat Albert Heijn vooral naar Lidl kijkt op dit moment. Het marktaandeel van deze prijsvechter is de afgelopen jaren geëxplodeerd en aan deze groei lijkt maar geen einde te komen. Het afgelopen jaar heeft Lidl er 360.000 huishoudens bijgekregen als klant. "Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn", aldus Holla.



In het interview noemt Van der Laan Lidl zelfs bij naam. "Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt." Het is derhalve opmerkelijk dat de prijsverlagingen vooral A-merken betreft, aangezien dat producten zijn die Lidl in Nederland niet of nauwelijks verkoopt en waardoor prijsvergelijkingen lastig zijn.

Onketent AH nieuwe prijzenoorlog?

De actie van AH doet denken aan de reeks prijsverlagingen in 2003, die het begin vormden van de prijzenoorlog die enkele jaren lang zou woeden en die uiteindelijk het Laurus-concern de kop zou kosten. Ook nu zeggen concurrenten in koor dat ze de ontwikkelingen bij AH nauwlettend gaan volgen. Ketens met een laagsteprijsgarantie, zoals Jumbo, zeggen in actie te komen indien noodzakelijk. Hoogvliet zegt altijd de prijsafstand met AH te bewaken: "We zullen meegaan als Albert Heijn haar prijs verlaagt."



Zelf denkt Van der Laan niet dat de prijsverlagingen tot een nieuwe prijzenoorlog leiden, omdat de uitgangssituatie anders is: "Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top