Albert Heijn verlaagt duizend prijzen

Albert Heijn verlaagt duizend prijzen

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn verlaagt maandag duizend producten permanent in prijs. Andere supermarktketens houden de situatie nauwlettend in de gaten, hoewel Albert Heijn zelf vooral het snelgroeiende Lidl in het vizier heeft.

AH wil prijsimago verbeteren ten opzichte van Lidl

De prijsverlagingen worden aangekondigd door AH-directeur Sander van der Laan in een interview met AD. Het gaat vooral om A-merken, zoals Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans. Van der Laan zegt dat AH met de actie de betaalbaarheid van de keten wil onderstrepen. "Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt. Daarom onderstrepen we nu de betaalbaarheid', zo zegt hij in de krant.



Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK is het verklaarbaar dat Albert Heijn vooral naar Lidl kijkt op dit moment. Het marktaandeel van deze prijsvechter is de afgelopen jaren geëxplodeerd en aan deze groei lijkt maar geen einde te komen. Het afgelopen jaar heeft Lidl er 360.000 huishoudens bijgekregen als klant. "Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn", aldus Holla.



In het interview noemt Van der Laan Lidl zelfs bij naam. "Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt." Het is derhalve opmerkelijk dat de prijsverlagingen vooral A-merken betreft, aangezien dat producten zijn die Lidl in Nederland niet of nauwelijks verkoopt en waardoor prijsvergelijkingen lastig zijn.

Onketent AH nieuwe prijzenoorlog?

De actie van AH doet denken aan de reeks prijsverlagingen in 2003, die het begin vormden van de prijzenoorlog die enkele jaren lang zou woeden en die uiteindelijk het Laurus-concern de kop zou kosten. Ook nu zeggen concurrenten in koor dat ze de ontwikkelingen bij AH nauwlettend gaan volgen. Ketens met een laagsteprijsgarantie, zoals Jumbo, zeggen in actie te komen indien noodzakelijk. Hoogvliet zegt altijd de prijsafstand met AH te bewaken: "We zullen meegaan als Albert Heijn haar prijs verlaagt."



Zelf denkt Van der Laan niet dat de prijsverlagingen tot een nieuwe prijzenoorlog leiden, omdat de uitgangssituatie anders is: "Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top