Albert Heijn verlaagt duizend prijzen | RetailDetail

Albert Heijn verlaagt duizend prijzen

Albert Heijn verlaagt duizend prijzen

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn verlaagt maandag duizend producten permanent in prijs. Andere supermarktketens houden de situatie nauwlettend in de gaten, hoewel Albert Heijn zelf vooral het snelgroeiende Lidl in het vizier heeft.

AH wil prijsimago verbeteren ten opzichte van Lidl

De prijsverlagingen worden aangekondigd door AH-directeur Sander van der Laan in een interview met AD. Het gaat vooral om A-merken, zoals Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans. Van der Laan zegt dat AH met de actie de betaalbaarheid van de keten wil onderstrepen. "Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt. Daarom onderstrepen we nu de betaalbaarheid', zo zegt hij in de krant.



Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK is het verklaarbaar dat Albert Heijn vooral naar Lidl kijkt op dit moment. Het marktaandeel van deze prijsvechter is de afgelopen jaren geëxplodeerd en aan deze groei lijkt maar geen einde te komen. Het afgelopen jaar heeft Lidl er 360.000 huishoudens bijgekregen als klant. "Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn", aldus Holla.



In het interview noemt Van der Laan Lidl zelfs bij naam. "Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt." Het is derhalve opmerkelijk dat de prijsverlagingen vooral A-merken betreft, aangezien dat producten zijn die Lidl in Nederland niet of nauwelijks verkoopt en waardoor prijsvergelijkingen lastig zijn.

Onketent AH nieuwe prijzenoorlog?

De actie van AH doet denken aan de reeks prijsverlagingen in 2003, die het begin vormden van de prijzenoorlog die enkele jaren lang zou woeden en die uiteindelijk het Laurus-concern de kop zou kosten. Ook nu zeggen concurrenten in koor dat ze de ontwikkelingen bij AH nauwlettend gaan volgen. Ketens met een laagsteprijsgarantie, zoals Jumbo, zeggen in actie te komen indien noodzakelijk. Hoogvliet zegt altijd de prijsafstand met AH te bewaken: "We zullen meegaan als Albert Heijn haar prijs verlaagt."



Zelf denkt Van der Laan niet dat de prijsverlagingen tot een nieuwe prijzenoorlog leiden, omdat de uitgangssituatie anders is: "Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.