Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt | RetailDetail

Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt

Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt
Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

Albert Heijn test een app die je optimale looproute berekent aan de hand van je boodschappenlijstje. Vanaf 7 mei loopt de proef in een AH-supermarkt in Hoofddorp.

 

AH wijst klanten de weg

Klanten zullen vanaf mei bij Albert Heijn in Hoofddorp van indoor navigatie gebruik kunnen maken om zo snel en efficiënt mogelijk hun boodschappenlijstje af te werken, schrijft iCulture: een app, ontwikkeld in samenwerking met Philips en Aisle411, wijst hen de beste weg naar alle producten in de winkel.


Vandaag is het al mogelijk om in de Appie-app je boodschappenlijst te sorteren volgens looproute in je gekozen supermarkt, maar deze navigatie-app gaat nog een stap verder: als een soort Google Maps zie je de te lopen weg. Het zou je ook tonen waar producten in het rek staan, zodat je niet meer hoeft te zoeken of medewerkers ernaar hoeft te vragen.


De toepassing werd eerder al getest in twee Amerikaanse supermarkten en in Dubai bestaat een supermarkt waar een soortgelijke app klanten niet alleen hun ideale looproute toont, maar ook toelaat om producten meteen te scannen. Albert Heijn houdt het voorlopig alleen op de wegwijzer.

 

Nieuwe data- en promotietool

Het proefproject loopt een aantal maanden, waarna het geëvalueerd zal worden. Of de app shoppen echt zoveel efficiënter zal maken, of eerder net omslachtiger, is nog maar de vraag. Zeker is wel dat de tool vooral voor Albert Heijn zelf interessant kan zijn: door precies te weten hoe klanten lopen (en onder meer ook waar ze stilstaan), krijgt de foodretailer een schat aan nieuwe data.


Via de route-app is het ook mogelijk om consumenten pushberichten te sturen rond aanbiedingen of aangepaste content als ze langs een bepaald rek of een bepaald product komen. Het zou zelfs mogelijk zijn om consumenten bewust langs bepaalde categorieën te sturen, denk maar aan impulsproducten zoals snoep of chips, tipt iCultuur. Albert Heijn reageert echter dat mensen dan het vertrouwen verliezen en het hen daar niet om te doen is. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.