Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic | RetailDetail

Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic

Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic

Vanmorgen maakte Ahold bekend dat het een nieuwe huismerklijn voor de onderkant van de markt introduceert: AH Basic. Dit merk zal in de loop van dit jaar geleidelijk aan Euro Shopper-huismerk (van inkoopalliantie AMS) vervangen bij alle Europese supermarkten van Ahold. Als reden voert het concern aan, dat het niet volledig tevreden is over de prijs en de kwaliteit van het huidige Euro Shopper-aanbod.

Niet meer blauw, maar rood

In de komende weken gaat AH Basic dus instromen, een budgetlijn ontworpen in de bekende stijl van het huismerkdesign met een prominente rol voor het ietwat gekantelde Zaanse huisje dat het Albert Heijn-icoon is op alle huismerken van AH. Dit keer komt het merk echter niet in het vertrouwde blauw van de marktleider, maar in het rood dat de lage prijs communiceert.

 

Met deze nieuwe huismerklijn heeft Albert Heijn een vierlagig huismerk: AH Excellent voor de top, AH Huismerk als reguliere referentie ten opzichte van A-merken en AH Basic voor de onderkant van de markt. Naast deze drie verschillende prijsproposities completeert de waardepropositie AH puur&eerlijk het kwartet aan huismerken van Albert Heijn.

 

Euro Shopper blijft elders wel bestaan

AH Basic heeft met Euro shopper gemeen dat de Engelstalige productaanduiding dominant blijft. Dat is opvallend, omdat Ahold het als een eigen beslissing communiceert die los staat van de overige leden van de strategische alliantie AMS, waartoe Ahold behoort.

 

"Bij Albert Heijn verdwijnt Euro Shopper, maar dat betekent niet dat dit voor andere aanbieders van dit assortiment geldt", reageert Ahold-woordvoerster Dagna Hoogkamer. "Klanten kunnen het Euro Shopper-assortiment elders in Europa nog gewoon bij retailers op het schap aantreffen." Dat zal onder andere het geval zijn in het Italiaanse Esselunga en het Scandinavische ICA.

 

Ook blijft AMS betrokken bij de inkoop, ook van AH Basic. "Wij zoeken voor alle producten die bij ons in het schap liggen altijd naar de partij die het beste kan voldoen aan alle door ons gestelde specificaties en AMS is en blijft daar één van", zegt Hoogkamer. "AMS koopt overigens niet het volledige assortiment Euro Shopper voor ons in. Dat deden we al voor een deel zelf via Ahold European Sourcing."

 

Meer Europese spreiding AH-merk

Door opening van supermarkten in België en AH to go-gemakswinkels in Duitsland, krijgt de merknaam Albert Heijn meer Europese spreiding. "Uitgangspunt van AH Basic is dat het een internationaal merk is, zodat het ook in andere Europese landen en bij andere Europese werkmaatschappijen verkocht kan worden", aldus Hoogkamer.

 

"AH Basic wordt ingekocht en geproduceerd voor alle supermarkten van Albert Hiejn in Nederland en België. Daarnaast zal het ook in de schappen van Albert in Tsjechië en Slowakije liggen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.