Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic

Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic

Vanmorgen maakte Ahold bekend dat het een nieuwe huismerklijn voor de onderkant van de markt introduceert: AH Basic. Dit merk zal in de loop van dit jaar geleidelijk aan Euro Shopper-huismerk (van inkoopalliantie AMS) vervangen bij alle Europese supermarkten van Ahold. Als reden voert het concern aan, dat het niet volledig tevreden is over de prijs en de kwaliteit van het huidige Euro Shopper-aanbod.

Niet meer blauw, maar rood

In de komende weken gaat AH Basic dus instromen, een budgetlijn ontworpen in de bekende stijl van het huismerkdesign met een prominente rol voor het ietwat gekantelde Zaanse huisje dat het Albert Heijn-icoon is op alle huismerken van AH. Dit keer komt het merk echter niet in het vertrouwde blauw van de marktleider, maar in het rood dat de lage prijs communiceert.

 

Met deze nieuwe huismerklijn heeft Albert Heijn een vierlagig huismerk: AH Excellent voor de top, AH Huismerk als reguliere referentie ten opzichte van A-merken en AH Basic voor de onderkant van de markt. Naast deze drie verschillende prijsproposities completeert de waardepropositie AH puur&eerlijk het kwartet aan huismerken van Albert Heijn.

 

Euro Shopper blijft elders wel bestaan

AH Basic heeft met Euro shopper gemeen dat de Engelstalige productaanduiding dominant blijft. Dat is opvallend, omdat Ahold het als een eigen beslissing communiceert die los staat van de overige leden van de strategische alliantie AMS, waartoe Ahold behoort.

 

"Bij Albert Heijn verdwijnt Euro Shopper, maar dat betekent niet dat dit voor andere aanbieders van dit assortiment geldt", reageert Ahold-woordvoerster Dagna Hoogkamer. "Klanten kunnen het Euro Shopper-assortiment elders in Europa nog gewoon bij retailers op het schap aantreffen." Dat zal onder andere het geval zijn in het Italiaanse Esselunga en het Scandinavische ICA.

 

Ook blijft AMS betrokken bij de inkoop, ook van AH Basic. "Wij zoeken voor alle producten die bij ons in het schap liggen altijd naar de partij die het beste kan voldoen aan alle door ons gestelde specificaties en AMS is en blijft daar één van", zegt Hoogkamer. "AMS koopt overigens niet het volledige assortiment Euro Shopper voor ons in. Dat deden we al voor een deel zelf via Ahold European Sourcing."

 

Meer Europese spreiding AH-merk

Door opening van supermarkten in België en AH to go-gemakswinkels in Duitsland, krijgt de merknaam Albert Heijn meer Europese spreiding. "Uitgangspunt van AH Basic is dat het een internationaal merk is, zodat het ook in andere Europese landen en bij andere Europese werkmaatschappijen verkocht kan worden", aldus Hoogkamer.

 

"AH Basic wordt ingekocht en geproduceerd voor alle supermarkten van Albert Hiejn in Nederland en België. Daarnaast zal het ook in de schappen van Albert in Tsjechië en Slowakije liggen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top