Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic | RetailDetail

Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic

Albert Heijn vervangt Euro Shopper door AH Basic

Vanmorgen maakte Ahold bekend dat het een nieuwe huismerklijn voor de onderkant van de markt introduceert: AH Basic. Dit merk zal in de loop van dit jaar geleidelijk aan Euro Shopper-huismerk (van inkoopalliantie AMS) vervangen bij alle Europese supermarkten van Ahold. Als reden voert het concern aan, dat het niet volledig tevreden is over de prijs en de kwaliteit van het huidige Euro Shopper-aanbod.

Niet meer blauw, maar rood

In de komende weken gaat AH Basic dus instromen, een budgetlijn ontworpen in de bekende stijl van het huismerkdesign met een prominente rol voor het ietwat gekantelde Zaanse huisje dat het Albert Heijn-icoon is op alle huismerken van AH. Dit keer komt het merk echter niet in het vertrouwde blauw van de marktleider, maar in het rood dat de lage prijs communiceert.

 

Met deze nieuwe huismerklijn heeft Albert Heijn een vierlagig huismerk: AH Excellent voor de top, AH Huismerk als reguliere referentie ten opzichte van A-merken en AH Basic voor de onderkant van de markt. Naast deze drie verschillende prijsproposities completeert de waardepropositie AH puur&eerlijk het kwartet aan huismerken van Albert Heijn.

 

Euro Shopper blijft elders wel bestaan

AH Basic heeft met Euro shopper gemeen dat de Engelstalige productaanduiding dominant blijft. Dat is opvallend, omdat Ahold het als een eigen beslissing communiceert die los staat van de overige leden van de strategische alliantie AMS, waartoe Ahold behoort.

 

"Bij Albert Heijn verdwijnt Euro Shopper, maar dat betekent niet dat dit voor andere aanbieders van dit assortiment geldt", reageert Ahold-woordvoerster Dagna Hoogkamer. "Klanten kunnen het Euro Shopper-assortiment elders in Europa nog gewoon bij retailers op het schap aantreffen." Dat zal onder andere het geval zijn in het Italiaanse Esselunga en het Scandinavische ICA.

 

Ook blijft AMS betrokken bij de inkoop, ook van AH Basic. "Wij zoeken voor alle producten die bij ons in het schap liggen altijd naar de partij die het beste kan voldoen aan alle door ons gestelde specificaties en AMS is en blijft daar één van", zegt Hoogkamer. "AMS koopt overigens niet het volledige assortiment Euro Shopper voor ons in. Dat deden we al voor een deel zelf via Ahold European Sourcing."

 

Meer Europese spreiding AH-merk

Door opening van supermarkten in België en AH to go-gemakswinkels in Duitsland, krijgt de merknaam Albert Heijn meer Europese spreiding. "Uitgangspunt van AH Basic is dat het een internationaal merk is, zodat het ook in andere Europese landen en bij andere Europese werkmaatschappijen verkocht kan worden", aldus Hoogkamer.

 

"AH Basic wordt ingekocht en geproduceerd voor alle supermarkten van Albert Hiejn in Nederland en België. Daarnaast zal het ook in de schappen van Albert in Tsjechië en Slowakije liggen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.