Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel | RetailDetail

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel
Albert Heijn Wemmel

Met de opening van een winkel in de Brusselse rand verschijnen ook de eerste Franse woordjes in het winkelbeeld van Albert Heijn. Franchisepartner Jan Peeters blijft rotsvast geloven in de toekomst voor de keten in België. 

Tweetalig winkelteam

Vanochtend opende Albert Heijn in faciliteitengemeente Wemmel zijn 37ste vestiging in België: de tweede in Vlaams-Brabant en de vijfde voor franchisenemer Peeters-Govers. De winkel opende in een pand waar fashionretailer A-Mode al een jaar actief is op de eerste verdieping. De vertraging voor Albert Heijn is te wijten aan de fusieperikelen bij Ahold Delhaize

 

In deze supermarkt zal de keten voor het eerst volop Franstalige shoppers over de vloer krijgen. En dat is te merken: een deel van de signalisatie in de winkel is tweetalig. “De voertaal blijft Nederlands,” benadrukt ondernemer Jan Peeters. “Maar we faciliteren toch een stukje de communicatie naar onze Franstalige klanten. We hebben een tweetalig winkelteam aangeworven, wat best wel een uitdaging was. Onze voorkeur ging uit naar Vlamingen die het Frans beheersen, maar we hebben ook enkele Franstalige medewerkers aangeworven die Nederlands spreken.”

 

Geloof in de toekomst

Peeters is enthousiast over de samenwerking met Albert Heijn: “De waarden van de AH sluiten perfect aan bij de vier waarden die wij als familiebedrijf naar voren schuiven: vers, bewust, lokaal en persoonlijk. Met Hollandse prijzen, een verrassend assortiment en glimlachende medewerkers spreken we hier de taal van de klant.”

 

Voor hem hoeft het dan ook niet bij deze winkel in Wemmel te blijven. “We hebben vertrouwen en we zijn ambitieus. Met deze formule kun je echt overal landen. We kunnen zoveel aandacht geven aan de klant.” De media berichten vrij tendentieus over een mogelijk verdwijnen van Albert Heijn in België, vindt Peeters. Net als ondernemers Inse Knoors (AH Genk en Zonhoven) en Nathalie Van Ende (AH Brasschaat, Stabroek en binnenkort Sint-Niklaas) bevestigde hij recent nog zijn geloof in de toekomst, in het meinummer van het Nederlandse vakblad Foodmagazine. Ook tegenover RetailDetail laat hij geen ruimte voor twijfel: “Zo’n winkel kost wel wat, hoor. Ik waag niet zomaar een gok met deze investering!”


 

Actueel winkelconcept

De supermarkt in Wemmel is 1200 m² groot en werd ingericht volgens het meest recente concept van Albert Heijn, zoals dat ook in de Antwerpse Karel Oomsstraat te zien is: dat betekent onder andere houten bakken op de afdeling groenten en fruit en een actuele look voor de afdelingen bakkerij en traiteur.  De ligging aan de Romeinsesteenweg is vlot bereikbaar voor inwoners van Wemmel, Grimbergen en Meise. In de onmiddellijke omgeving bevinden zich ook verkooppunten van Colruyt, Carrefour Market, Delhaize en Lidl.

 

Het was overigens ongeveer een jaar geleden dat Albert Heijn in België nog een winkel opende (in Knokke was dat) maar voor dit jaar staat zeker nog de opening in Sint-Niklaas op het programma. Over verdere projecten in de pijplijn wil de retailer zich echter niet uitspreken. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.