Albert Heijn wil geen geforceerde kippen meer | RetailDetail

Albert Heijn wil geen geforceerde kippen meer

Albert Heijn wil geen geforceerde kippen meer

Tegen eind 2015 liggen bij Albert Heijn geen snelgroeiende kippen meer in de koeltoog. Er zal dan alleen nog plaats zijn voor de pas gelanceerde Hollandse kippen, scharrelkippen en bio-kippen.

Klassieke kippen verdwijnen uit assortiment

Momenteel verkoopt Albert Heijn nog vijf soorten kippen: de AH huismerk kip, de AH puur & eerlijk scharrelkip, de AH Excellent scharrelkip en de AH puur & eerlijk biologische kip. Gezien Nederlanders zowat 19 kg kip per jaar eten, gaat het om een behoorlijk aantal.

 

De bedoeling is dat de eerste categorie tegen eind 2015 verdwijnt. AH heeft daarover afspraken gemaakt met de dierenwelzijnsorganisaties en met de boeren.

 

Hollandse kippen zijn iets duurder

AH wil tegen dan meer Hollandse kippen verkopen. Dat is een nieuw kippenras dat trager groeit en daardoor maar na 45 dagen wordt geslacht. Het krijgt ook 10% meer ruimte krijgt dan de klassieke kippen en zal preventief geen antibiotica krijgen toegediend. De kippen worden ook op Nederlandse bodem gekweekt.

 

De overgang gebeurt geleidelijk. Momenteel zijn al dertig kippenhouders overgeschakeld naar deze Hollandse kip, tegen eind volgend jaar moeten het er tachtig worden om aan de vraag te voldoen. Door de tragere groei en de extra ruimte die de kippen krijgen, is Hollandse kip zo’n 10% wel zowat duurder dan klassieke kip.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.