Albert Heijn wil meer samenwerken met A-merken | RetailDetail

Albert Heijn wil meer samenwerken met A-merken

Albert Heijn wil meer samenwerken met A-merken

Tijdens een overleg met de 35 grootste leveranciers heeft Albert Heijn aangegeven meer en beter te willen samenwerken met A-merken, om er zo voor te zorgen dat het marktaandeel stabiel blijft of terug kan groeien.

Cultuuromslag

Tijdens het overleg zijn nog geen concrete zaken afgesproken, maar het nieuwe assortiments- en inkoopteam van de winkelketen ging wel informeel in gesprek met de leveranciers. Daarin zien sommigen een cultuuromslag, waarbij Albert Heijn meer de aansluiting zoekt met A-merken: "Ze willen oprecht meer, beter en vaker samenwerken om vooruit te komen", zegt één van de leveranciers aan Distrifood.

 

De belangrijkste reden voor deze omslag zijn de tegenvallende halfjaarcijfers, die toonden dat er sprake was van een omzetdaling bij heel wat winkels en dat de keten primaire klanten verliest. Daardoor dreigt ook het marktaandeel van Albert Heijn terrein te verliezen.

 

Snellere veranderingen

Ook directeur Ton Croiset van Uchelen van het bestuursbureau van de AH-franchisers zegt de omzetontwikkelingen in de gaten te houden. "Ik heb echter niet de indruk dat het met de gemiddelde Albert Heijn-ondernemer slechter gaat dan met ondernemers van andere formules. Je ziet in zijn algemeenheid wel dat er binnen de groep die overgaat van C1000 naar Albert Heijn veel klappen vallen rond de ombouw en de aanpassingen", laat hij weten.

 

Hij wil graag dat er vanuit Albert Heijn meer veranderingen sneller worden doorgevoerd, om de terugvallende omzetten tegen te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.