Albert Heijn wil sneller innoveren | RetailDetail

Albert Heijn wil sneller innoveren

Albert Heijn wil sneller innoveren

Om opnieuw de referentie te worden op het gebied van assortiment, is Albert Heijn van plan om innovaties sneller door te voeren in de winkels. Het bedrijf wil ook sneller kunnen inspelen op veranderingen in het assortiment.

Concepten sneller uitrollen

Zo zal Albert Heijn de komende periode elke week een sushibar introduceren in één van de winkels. Momenteel beschikken enkel de AH XL in Leidschendam en de AH XL aan het Gelderlandplein in Amsterdam over een sushibar.

 

"In totaal zijn er vier verschillende modules voor de sushibar. Ze komen in alle type winkels, dus ook in een AH to go", zegt formulemanager Therese Opgenoort tegen Distrifood. Het filiaal in Leidschendam heeft ook een afdeling die enkel maar voeding als glutenvrije producten verkoopt: ook dat concept zal de komende periode uitgerold worden in andere winkels.

 

Om zaken sneller te kunnen uitrollen, zal er ook vaker en op meer locaties getest worden. Zo wil Albert Heijn meer informatie verzamelen, zodat alles aangepast kan worden aan de klantenprofielen van een bepaald filiaal. "Iedere supermarkt krijgt een module die specifiek is gericht op het profiel van de klantenkring. Met alle informatie die we ontvangen, krijgen we ook steeds meer vat op klantenprofielen."

 

Modules

Met behulp van die modules wil Albert Heijn ook sneller kunnen inspelen op veranderingen in de vraag bij de consumenten. "De wereld ziet er over vijf jaar heel anders uit, maar we weten niet hoe. Stel dat er over een bepaalde tijd niet meer wordt gevraagd naar sushi, maar naar Indiaas assortiment? Dan kunnen we snel schakelen, omdat alles heel modulair is ingericht."

 

Tot slot wil Albert Heijn ook een heel breed assortiment hebben, zodat ze iedereen kunnen aanspreken. Volgens Opgenoort richten ze zich daarom nu op de boven- en onderkant van het assortiment, na zich jaren op het middensegment te hebben gericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.