Albert Heijn XL pakt in Mechelen uit met lokaal assortiment

RetailDetail

De eerste Albert Heijn XL in België opende donderdagochtend in Mechelen. De retailer gebruikt zijn 3500 m² winkeloppervlakte om nog meer Belgisch assortiment toe te voegen, onder andere in vers, bier en diepvries.  

 

Ongezien assortiment

Een hypermarkt is Albert Heijn XL niet, benadrukt directeur België Raf Van den Heuvel wanneer hij luttele minuten voor de opening nog even een rondgang door de gloednieuwe winkel maakt met RetailDetail. “We blijven foodspecialisten, het non-food aanbod dat we brengen is altijd foodgerelateerd. We maken hier van de grote oppervlakte gebruik om een ongezien assortiment ruim neer te zetten en ons nog beter aan te passen aan de lokale klanten.”

 

Vooral met het lokale, Belgische assortiment zet Albert Heijn hier opnieuw grote stappen: “Voor rundvlees bijvoorbeeld zijn we intussen helemaal over op Belgisch wit-blauw.” Ook het charcuterie-aanbod wordt lokaler, met het huismerk Streeckgenoten, dat deels wordt geproduceerd in de ateliers van franchisenemer Peeters-Govers. Verder heeft de retailer de bakkerij en het aanbod smeersalades verder ‘vervlaamst’ en is er een gondelhoofd gereserveerd voor de bieren van de Mechelse brouwerij het Anker.

 

Blikvangers

Ook een lokale ontwikkeling is de enorme diepvriesafdeling. “In Nederland krijgt die afdeling wat minder aandacht. Vlamingen hebben toch vaker een grotere diepvrieskist en tijdens de coronacrisis hebben we deze categorie sterk zien groeien. Ik ben blij dat we hier ons uitgebreide diepvriesaanbod breed kunnen uitstallen.”

 

Andere blikvangers in de winkel: een stand met Asian Street Food naast de bekende Sushi Daily toonbank, de eerste grillafdeling in het land, een eiland met meer dan 200 vleesvervangers – deze AH XL heeft in totaal meer dan 400 plantaardige producten in het assortiment – en bijna vijf meter glutenvrij. Ook met zuivel pakt Albert Heijn hier stevig uit.

 

Of Van den Heuvel potentieel ziet voor meer XL-winkels in Vlaanderen? “In grotere agglomeraties zijn er zeker mogelijkheden. We kijken goed rond.”

 

Op 25 november geeft Raf Van den Heuvel van Albert Heijn België een keynote op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector. Via deze link vind je meer info over het programma en kan je tickets bestellen. Vroegboekkorting geldt tot 29 oktober!