Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel | RetailDetail

Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel

Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel

Albert Heijn heeft deze week een pop-upwinkel met bonen op het Gelderlandplein in Amsterdam. Consumenten kunnen hier tot en met zondag ontdekken wat ze met bonen kunnen maken. Ze kunnen er ook onder andere bonenburgers en bonenspreads proeven.

Koken en proeven

De bonenwinkel naast de Albert Heijn XL werd gisteren geopend door 'bonenambassadeurs' Luc Kusters (kok van Restaurant Bolenius, het beste groenterestaurant van 2015) en foodie Miljuschka Witzenhausen. In de tijdelijke locatie met bonenbar kookt Herman den Blijker vandaag een bonengerecht.

 

De Nederlandse consument eet weinig bonen, vergeleken met andere landen: “Dat komt onder andere omdat we het lastig om vinden bonen lekker klaar te maken” zegt Stefan van Kastanja, verantwoordelijk voor peulvruchten bij Albert Heijn. “Daarom zetten we de bonen dit jaar extra in de schijnwerpers.”

 

Nieuwe producten  

“Deze dagen doen we dat met de pop-upwinkel en over een paar weken met nieuwe producten, bijvoorbeeld bijzondere bonenmixen met edamameboontjes, witte bonen en grote kidneybonen. Later dit jaar organiseren we bonenproeverijen in winkels en staat de Allerhande vol boneninspiratie”, vertelt Van Kastanja.

 

In dit Internationale Jaar van de Boon, uitgeroepen door de Verenigde Naties, gaat er meer aandacht uit naar de peulvrucht. De markt van peulvruchten groeide dit eerste half jaar met 15% en zelfs 20% bij Albert Heijn. Vooral boonsoorten zoals zwarte bonen, kidneybonen en kikkererwten groeien hard volgens de formule.

 

Bonen zijn nochtans een rijke voedingsbron: ze bevatten veel eiwitten, vitaminen en aminozuren, zijn caloriearm en verlagen de cholesterol. Het Voedingscentrum adviseert in de Schijf van Vijf om wekelijks peulvruchten te eten. Bonen hebben daarnaast een lage milieubelasting en ze verrijken de bodem door de teelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.