Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel

Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel

Albert Heijn heeft deze week een pop-upwinkel met bonen op het Gelderlandplein in Amsterdam. Consumenten kunnen hier tot en met zondag ontdekken wat ze met bonen kunnen maken. Ze kunnen er ook onder andere bonenburgers en bonenspreads proeven.

Koken en proeven

De bonenwinkel naast de Albert Heijn XL werd gisteren geopend door 'bonenambassadeurs' Luc Kusters (kok van Restaurant Bolenius, het beste groenterestaurant van 2015) en foodie Miljuschka Witzenhausen. In de tijdelijke locatie met bonenbar kookt Herman den Blijker vandaag een bonengerecht.

 

De Nederlandse consument eet weinig bonen, vergeleken met andere landen: “Dat komt onder andere omdat we het lastig om vinden bonen lekker klaar te maken” zegt Stefan van Kastanja, verantwoordelijk voor peulvruchten bij Albert Heijn. “Daarom zetten we de bonen dit jaar extra in de schijnwerpers.”

 

Nieuwe producten  

“Deze dagen doen we dat met de pop-upwinkel en over een paar weken met nieuwe producten, bijvoorbeeld bijzondere bonenmixen met edamameboontjes, witte bonen en grote kidneybonen. Later dit jaar organiseren we bonenproeverijen in winkels en staat de Allerhande vol boneninspiratie”, vertelt Van Kastanja.

 

In dit Internationale Jaar van de Boon, uitgeroepen door de Verenigde Naties, gaat er meer aandacht uit naar de peulvrucht. De markt van peulvruchten groeide dit eerste half jaar met 15% en zelfs 20% bij Albert Heijn. Vooral boonsoorten zoals zwarte bonen, kidneybonen en kikkererwten groeien hard volgens de formule.

 

Bonen zijn nochtans een rijke voedingsbron: ze bevatten veel eiwitten, vitaminen en aminozuren, zijn caloriearm en verlagen de cholesterol. Het Voedingscentrum adviseert in de Schijf van Vijf om wekelijks peulvruchten te eten. Bonen hebben daarnaast een lage milieubelasting en ze verrijken de bodem door de teelt.