Albert Heijn zet elektrische trucks in voor distributie | RetailDetail

Albert Heijn zet elektrische trucks in voor distributie

Albert Heijn zet elektrische trucks in voor distributie

Albert Heijn heeft in Nederland twee elektrische vrachtwagens in gebruik genomen voor de distributie naar een aantal supermarkten. De nieuwe vrachtwagens worden voorlopig enkel ingezet voor de regio Amsterdam.

Proefproject

Voor de ontwikkeling van de vrachtwagens werkte Albert Heijn samen met zijn logistieke partner Simon Loos en vrachtwagenbouwer Ginaf. “Het gebruik van e-trucks sluit goed aan bij onze ambitie te rijden met trucks die zuiniger, stiller en schoner zijn”, vertelt transportconsultant Peter Leegstraten. “In deze gewichtsklasse rijden nu nog nauwelijks elektrische trucks. Onze verwachting is dat het op grote schaal toepassen van elektrische aandrijving nog enkele jaren duurt. We gaan nu vooral leren en ervaren hoe bevoorrading met e-trucks werkt.”

 

Naast de elektrische trucks maakt Albert Heijn ook al gebruik van 150 vrachtwagens die rijden op vloeibaar aardgas. Die zijn een stuk stiller dan dieselvrachtwagens en stoten bovendien minder schadelijke gassen uit.

 

Dat ook Amsterdam gretig meewerkt aan het project, is geen verrassing: de stad maakt immers al langer werk van minder uitstoot in en rond de stad. “Amsterdam is koploper in elektrisch vervoer. In 2025 willen we dat het verkeer binnen de ring A10 helemaal uitstootvrij, of in ieder geval zo schoon mogelijk is. Een stevige ambitie, en dan is het goed om te zien dat bedrijven zoals Albert Heijn het initiatief nemen om hieraan bij te dragen. Als gemeente bieden we natuurlijk graag de helpende hand, bijvoorbeeld in het vergunningenproces of door te kijken welke subsidies beschikbaar zijn”, aldus Abdeluheb Choho, Wethouder Duurzaamheid in Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.