Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal speciale ramadan-displays uitbreiden. Afgelopen jaar experimenteerde de supermarktketen bij veertig supermarkten met het speciale assortiment, dit jaar staan de displays bij 220 vestigingen.

Nederlandse ketens in ramadan-spagaat

De marktleider onder de Nederlandse supermarkten is daarmee één van de prominentste partijen die inspeelt op het religieuze feest voor moslims. Het speciale assortiment is te koop bij winkels in gebieden waar veel moslims wonen. Hema is een andere keten die duidelijk zichtbaar extra assortiment verkoopt. Andere ketens komen wel met speciaal assortiment, maar melden niet nadrukkelijk dat dit te maken heeft met de ramadan.

 

Winkelketens zitten op dit vlak in Nederland in een spagaat: aan de ene kant vormen de bijna één miljoen moslims een zeer aantrekkelijke doelgroep, die in de heilige maand en het afsluitende Suikerfeest extra geld uitgeeft. Aan de andere kant is er in Nederland sprake van ergernis over moslims bij delen van de rest van de bevolking. Het succes van een partij als de PVV is voor een deel op dat gevoel gestoeld.

 

Het speciale schap van Albert Heijn verkoopt onder meer een assortiment speciale zoetigheden, dadels en pistachenootjes. Volgens de supermarktketen is dit assortiment ook bij overige klanten populair. Een woordvoerder noemt in het AD de uitbreiding van het aantal ramadan-displays logisch: "De AH is een winkel voor iedereen, en we proberen met ons assortiment zo goed mogelijk aan te sluiten op de buurt waar we zijn gevestigd." De displays zijn vanaf dinsdag te vinden in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top