Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan | RetailDetail

Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal speciale ramadan-displays uitbreiden. Afgelopen jaar experimenteerde de supermarktketen bij veertig supermarkten met het speciale assortiment, dit jaar staan de displays bij 220 vestigingen.

Nederlandse ketens in ramadan-spagaat

De marktleider onder de Nederlandse supermarkten is daarmee één van de prominentste partijen die inspeelt op het religieuze feest voor moslims. Het speciale assortiment is te koop bij winkels in gebieden waar veel moslims wonen. Hema is een andere keten die duidelijk zichtbaar extra assortiment verkoopt. Andere ketens komen wel met speciaal assortiment, maar melden niet nadrukkelijk dat dit te maken heeft met de ramadan.

 

Winkelketens zitten op dit vlak in Nederland in een spagaat: aan de ene kant vormen de bijna één miljoen moslims een zeer aantrekkelijke doelgroep, die in de heilige maand en het afsluitende Suikerfeest extra geld uitgeeft. Aan de andere kant is er in Nederland sprake van ergernis over moslims bij delen van de rest van de bevolking. Het succes van een partij als de PVV is voor een deel op dat gevoel gestoeld.

 

Het speciale schap van Albert Heijn verkoopt onder meer een assortiment speciale zoetigheden, dadels en pistachenootjes. Volgens de supermarktketen is dit assortiment ook bij overige klanten populair. Een woordvoerder noemt in het AD de uitbreiding van het aantal ramadan-displays logisch: "De AH is een winkel voor iedereen, en we proberen met ons assortiment zo goed mogelijk aan te sluiten op de buurt waar we zijn gevestigd." De displays zijn vanaf dinsdag te vinden in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.