Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal speciale ramadan-displays uitbreiden. Afgelopen jaar experimenteerde de supermarktketen bij veertig supermarkten met het speciale assortiment, dit jaar staan de displays bij 220 vestigingen.

Nederlandse ketens in ramadan-spagaat

De marktleider onder de Nederlandse supermarkten is daarmee één van de prominentste partijen die inspeelt op het religieuze feest voor moslims. Het speciale assortiment is te koop bij winkels in gebieden waar veel moslims wonen. Hema is een andere keten die duidelijk zichtbaar extra assortiment verkoopt. Andere ketens komen wel met speciaal assortiment, maar melden niet nadrukkelijk dat dit te maken heeft met de ramadan.

 

Winkelketens zitten op dit vlak in Nederland in een spagaat: aan de ene kant vormen de bijna één miljoen moslims een zeer aantrekkelijke doelgroep, die in de heilige maand en het afsluitende Suikerfeest extra geld uitgeeft. Aan de andere kant is er in Nederland sprake van ergernis over moslims bij delen van de rest van de bevolking. Het succes van een partij als de PVV is voor een deel op dat gevoel gestoeld.

 

Het speciale schap van Albert Heijn verkoopt onder meer een assortiment speciale zoetigheden, dadels en pistachenootjes. Volgens de supermarktketen is dit assortiment ook bij overige klanten populair. Een woordvoerder noemt in het AD de uitbreiding van het aantal ramadan-displays logisch: "De AH is een winkel voor iedereen, en we proberen met ons assortiment zo goed mogelijk aan te sluiten op de buurt waar we zijn gevestigd." De displays zijn vanaf dinsdag te vinden in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top