Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Albert Heijn ziet meer omzet in ramadan

Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal speciale ramadan-displays uitbreiden. Afgelopen jaar experimenteerde de supermarktketen bij veertig supermarkten met het speciale assortiment, dit jaar staan de displays bij 220 vestigingen.

Nederlandse ketens in ramadan-spagaat

De marktleider onder de Nederlandse supermarkten is daarmee één van de prominentste partijen die inspeelt op het religieuze feest voor moslims. Het speciale assortiment is te koop bij winkels in gebieden waar veel moslims wonen. Hema is een andere keten die duidelijk zichtbaar extra assortiment verkoopt. Andere ketens komen wel met speciaal assortiment, maar melden niet nadrukkelijk dat dit te maken heeft met de ramadan.

 

Winkelketens zitten op dit vlak in Nederland in een spagaat: aan de ene kant vormen de bijna één miljoen moslims een zeer aantrekkelijke doelgroep, die in de heilige maand en het afsluitende Suikerfeest extra geld uitgeeft. Aan de andere kant is er in Nederland sprake van ergernis over moslims bij delen van de rest van de bevolking. Het succes van een partij als de PVV is voor een deel op dat gevoel gestoeld.

 

Het speciale schap van Albert Heijn verkoopt onder meer een assortiment speciale zoetigheden, dadels en pistachenootjes. Volgens de supermarktketen is dit assortiment ook bij overige klanten populair. Een woordvoerder noemt in het AD de uitbreiding van het aantal ramadan-displays logisch: "De AH is een winkel voor iedereen, en we proberen met ons assortiment zo goed mogelijk aan te sluiten op de buurt waar we zijn gevestigd." De displays zijn vanaf dinsdag te vinden in de winkels.

Tags: