Albert Heijn zit Colruyt op de hielen, zegt Test-Aankoop

Colruyt blijft de goedkoopste supermarkt van België, maar enkel als er een Albert Heijn in de buurt is en als je de versafdelingen meerekent. Opmerkelijk is dat Test-Aankoop zijn methodologie heeft omgegooid: de organisatie stuurt niet langer prijsopnemers op pad.

 

Merkproducten: Colruyt nek-aan-nek met AH

Shoppers die hun winkelkar vullen met (inter)nationale merkproducten, zijn nog steeds het goedkoopst uit bij Colruyt, blijkt uit een prijsvergelijking van 95 producten. De consumentenorganisatie heeft echter ook begrepen dat Colruyt zijn prijzen lokaal aanpast en dat de aanwezigheid van een Albert Heijn in het marktgebied een grote impact kan hebben: Colruyt is 3% duurder wanneer er geen AH in de buurt is. Meer nog: wanneer je geen vlees, fruit of groenten in de supermarkt koopt, is Albert Heijn zelfs 4% goedkoper dan een nabijgelegen Colruyt en 8% goedkoper dan een andere Colruyt, verder weg. Op de derde plaats in het klassement staat Carrefour Hyper. Intermarché en Match blijken de duurste supermarkten. Test-Aankoop neemt de merkproducten bij Aldi en Lidl niet mee in de vergelijking, omdat het aanbod er te beperkt zou zijn voor een betrouwbaar indexcijfer.

 

Merkproducten

 Enseigne  Index
 Colruyt (nabij AH)  100
 Albert Heijn  101
 Colruyt (niet nabij AH)  103
 Carrefour Hyper  107

 

Eersteprijsproducten: Colruyt kampioen

Een vergelijking van tachtig discountproducten als Everyday, 356, AH Basic of Winny leidt naar een duidelijke winnaar: Colruyt is de goedkoopste, ongeacht of er een Albert Heijn in de buurt is of niet. Ook hier worden de twee koplopers gevolgd door Carrefour Hyper en Delhaize. Test-Aankoop ziet dat het assortiment van AH Basic en Winny almaar kleiner wordt. Bovendien zijn de eersteprijsproducten afgelopen jaar duurder geworden. Cora en Albert Heijn kregen er drie indexpunten bij, Intermarché zes.

 

Eersteprijsproducten

 Enseigne   Index
 Colruyt (nabij AH)  100
 Colruyt (niet nabij AH)   101
 Albert Heijn  105
 Carrefour Hyper  106

 

Huismerken: Lidl en Aldi heersen

Hoewel de eersteprijsproducten van de grote retailers altijd een antwoord waren op het assortiment van de harddiscounters, vergelijkt Test-Aankoop de eigen merken van Aldi en Lidl met de mainstream huismerken van Colruyt, Albert Heijn, Carrefour, Delhaize en co. Het gaat om een pakket van 91 producten en het resultaat laat zich raden: Aldi en Lidl zijn veel goedkoper dan Boni Selection en de anderen. Bij de meeste supermarkten zijn de huismerken overigens wat duurder geworden. 

 

Huismerken

  Enseigne  Index
 Lidl   100
 Aldi  103
 Colruyt (nabij AH)   129
 Colruyt (niet nabij AH)   132
 Albert Heijn    134
 Carrefour Hyper    145

 

Mix van merken, eersteprijs en huismerken: Colruyt nipt voor AH

Het gemengde pakket sluit uiteraard het meest aan bij het doorsnee aankoopgedrag van de consument. Hier blijkt opnieuw dat Colruytwinkels in de buurt van een Albert Heijn het goedkoopst zijn, gevolgd door Albert Heijn en de andere Colruytwinkels. 

 

Mix van merken, eersteprijs en huismerken

 Enseigne  Index
 Colruyt (nabij AH)   100
 Albert Heijn   102
 Colruyt (niet nabij AH)   103
 Carrefour Hyper    108

 

Test-Aankoop bespaart

Al bij al bevat de rangschikking weinig verrassingen. De gewijzigde methodologie van Test-Aankoop doet echter wel de wenkbrauwen fronsen: de organisatie bespaart en stuurt niet langer prijsenquêteurs op pad, maar noteert de prijzen die de retailers op hun websites publiceren. Voor retailers die niet overal dezelfde prijzen hanteren (zoals Colruyt en Carrefour) kijkt Test-Aankoop naar de online prijzen voor verschillende winkels. Supermarkten die hun prijzen niet online publiceren, worden niet langer opgenomen in de vergelijking: Spar, Alvo, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Leader Price, de zelfstandige Carrefour Markets en zelfs Okay, dat vorig jaar nog op de derde plaats stond.

 

Dit jaar noteerde de enquête 27.000 prijzen, vorig jaar waren er dat nog 48.864. Dat de merkproducten bij de harddiscounters niet worden meegenomen, is eveneens een verarming. Volgens de consumentenorganisatie laat de nieuwe methode toe om in functie van de seizoenen nieuwe producten aan de selectie toe te voegen, de impact te meten van nieuwe taksen of een voedselcrisis, en alle prijzen op dezelfde dag te vergelijken.