Alcoholvrij en speciaal bier doen het goed | RetailDetail

Alcoholvrij en speciaal bier doen het goed

Alcoholvrij en speciaal bier doen het goed

Volgens branchevereniging Nederlandse Brouwers zitten zowel het alcoholvrije bier als de speciale bieren in een opmars. Zo zou bijna de helft van de bierdrinkers al eens zijn lippen zetten aan een alcoholvrije versie.

Kwart drinkt maandelijks alcoholvrij bier

Volgens Nederlandse Brouwers drinkt 45 procent wel eens alcoholvrij bier. In 2011 was dat nog maar 26 procent. 24 procent drinkt het minstens één keer per maand. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van 2014.


Daarnaast doen ook de biermixen, zoals radler, het steeds beter. 43 procent van de bierdrinkers zou dit soort bier al eens drinken. 29 procent drinkt het zelfs minstens één keer per maand. Een jaar geleden was dat nog maar 18 procent. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek, dat Nederlandse Brouwers hield bij 1.000 bierdrinkende Nederlanders.


Nog opvallender is het succes van speciaal bier: 78 procent van de bierdrinkers drinkt af en toe speciaal bier. Dat is voor een groot stuk te danken aan de beleving rond bier, die de voorbije jaren een stuk belangrijker is geworden. Het meest populaire speciaal bier is witbier: het wordt door 39 procent van de ondervraagden gedronken.

 

Pils blijft toch het populairst

Pils blijft het meest populaire bier, maar moet wel een daling toegeven ten opzichte van 2014. Toen dronk 82 procent het minstens één keer per maand. In 2015 was dat nog maar 80 procent.


"We zien steeds vaker dat consumenten bewust en op een verantwoorde manier genieten van een glas bier", zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. "Naast een duidelijke stijging van de afzet van speciaalbier, groeit ook de consumptie van alcoholvrij en laag alcoholisch bier – zoals radler. Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past."


Volgens het onderzoek is het aantal Nederlanders dat minimaal één keer per maand drinkt met 2 procent gestegen naar 47 procent. Bij mannen is dat 67 procent, bij vrouwen slechts 28 procent. Al is het aantal bij vrouwen wel met 4 procent gestegen, terwijl het bij mannen stabiel is gebleven ten opzichte van een jaar eerder.


De totale bierafzet van de leden van Nederlandse Brouwers is in 2014 met 3 procent gestegen naar 11,5 miljoen hectoliter. Dit terwijl de totale markt met ruim anderhalf procent is gedaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.