Aldi – Colruyt 0-1? | RetailDetail

Aldi – Colruyt 0-1?

Aldi – Colruyt 0-1?

Colruyt kopte die strakke voorzet van Aldi afgelopen weekend mooi binnen. Maar wie wint er na negentig minuten? Precies! RetailDetail Food blikt terug op de week.

 

Kannibalisatie?

Wanneer je grote A-merkproducten aan een bodemprijs op de folder zet, dan wéét je gewoon 100% zeker dat Colruyt binnen het uur reageert. En zo geschiedde. Aldi en z’n merkleveranciers hebben vorige zaterdag dus vooral reclame gemaakt voor het Rode Prijzensysteem van Colruyt, dat zijn deugdelijkheid nogmaals bewees. Mooie tegenaanval, geldig doelpunt, en zeker geen buitenspel want het was een owngoal.

 

Tja, wat drijft merken die vrijwillig onder de prijs bij Aldi gaan liggen? Toegegeven, uit een GfK onderzoek herinneren we ons dat flink wat ‘brandlovers’ uit budgettaire overwegingen bij de harddiscount shoppen. Daar valt dus wat te rapen. Maar er is ook gevaar voor kannibalisatie. Zelfs als je hem gratis weggeeft, gaan consumenten niet méér wasverzachter gebruiken, en ook de Nutella zullen we wellicht niet dikker op onze boterham smeren. Die verkoop gaat dus ten koste van de andere retailers. Ze zullen blij zijn.

 

Anders ligt dat uiteraard voor categorieën die wat elastischer zijn: die zak M&M’s en die fles Coca-Cola gaan sowieso voor de bijl als je ze in huis hebt. Dat is omzet die er bovenop komt. Behalve in Zweden dan, want daar liggen M&M’s in geen énkele winkel. Desondanks blijven wij van RetailDetail toch benieuwd welke andere merken we de komende weken (of volgende zaterdag al?) bij Aldi gaan zien verschijnen. U ook?

 

Het echte gevaar

Maar loert het echte gevaar niet elders? Amazon Fresh zet zijn Europese opmars verder en ging van start in het VK. Ze komen akelig dichtbij, nietwaar? En voedingsgigant Nestlé zet volop in op een partnership met Alibaba. Moeten foodretailers zich wapenen tegen de dreiging van nieuwe e-commercespelers? Walmart denkt van wel en geeft het goede voorbeeld.

 

Concurrentie uit onverwachte hoek komt overigens van IKEA dat zijn foodambities kracht bij zet met een pop-up restaurant in Parijs. En over lage prijzen gesproken: Europa wil kleine Europese boeren beschermen tegen lage prijzen of laattijdige betalingen door supermarkten, die te veel macht zouden hebben. Er is wetgeving op komst. Gaat dat helpen?

 

We vernamen afgelopen week bovendien dat de holding boven Delacre en Godiva wilde beursplannen koestert, dat diepvriesgroep Ardo een joint venture is aangegaan in Kroatië en dat slow food retailer Eataly een snelwegconcept lanceert.

 

En wie straks voor het scherm gaat zitten om de openingswedstrijd van het EK te volgen, kan de innerlijke mens versterken met de favoriete pastasalades en wraps van Vincent Kompany, voor u ontwikkeld door Starmeal en op de markt gebracht onder de naam ‘Vincent’s favorite’. Voelt u zich aangesproken? Tot volgende vrijdag!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.