Aldi bevestigt expansie naar Italië | RetailDetail

Aldi bevestigt expansie naar Italië

Aldi bevestigt expansie naar Italië

Aldi Süd heeft de geruchten bevestigd dat het discountwinkels gaat openen in Italië. Volgens het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung is het nu zeker dat Aldi via de Oostenrijkse dochter Hofer de Alpen oversteekt.

Eerst het Noorden, dan pas het Zuiden

Volgens Aldi zullen de eerste Italiaanse winkels in de loop van de komende jaren worden geopend, zonder specifieker te worden. Met de beslissing om daadwerkelijk in Italië aan de slag te gaan, voegt Aldi eindelijk weer een land toe aan het aantal landen waarin de discounter actief is. Nu zijn dat nog zeventien landen, acht voor Aldi Nord en acht voor Aldi Süd - in Duitsland zijn ze allebei actief.

 

Opvallend is wel dat deze markttoetreding vanuit Hofer gaat, de tak van Aldi Süd in Oostenrijk. Daaruit blijkt dat Aldi wellicht eerst de grote steden in het welvarende en meer op West-Europa georiënteerde Noorden van Italië zal openen. Van daaruit zal de discounter naar verwachting organisch groeien richting de regio's in Midden- en Zuid-Italië. Italië is een markt met 62 miljoen consumenten, die volgens PlanetRetail samen voor zo'n 180 miljard euro besteden.

 

Italië is een land met een zeer gefragmenteerde levensmiddelensector: de top vijf foodretailers in Italië vertegenwoordigen samen amper 20 procent van de totale levensmiddelenomzet en de grote meerderheid van de omzet is in handen van kleine en middelgrote retailers. Daarnaast ligt het prijsniveau volgens PlanetRetail vrij hoog, wat Italië voor Aldi extra attractief maakt.

 

Lidl al sinds 23 jaar actief in Italië

In Italië komt Aldi Süd twee bekende concurrenten tegen: Penny, de discountformule van Rewe, en Lidl, dat al in 1992 (!) haar eerste discountwinkels in Italië opende en anno 2015 zo'n 570 winkels heeft in Italië. Vergeleken met Lidl is Aldi heel terughoudend in internationale expansie. Lidl waagt zelfs de sprong naar kleine consumentenmarkten (zoals Malta), waar het niet eenvoudig is om een discountoperatie rond te krijgen.

 

Eind april dit jaar werd in de Italiaanse pers bekend dat Lidl de komende vijf jaar liefst een miljard euro wil investeren in het verder versterken en uitbouwen van haar Italiaanse operatie. Het lijkt alsof Lidl daarmee al reageerde op de komst van rivaal Aldi, nog voordat deze de komst naar Italië officieel kenbaar had gemaakt.

 

Hofer of Aldi op de winkelpui?

Italië is niet de eerste buitenlandse markt die Hofer betreedt: sinds 2005 is Hofer actief in het eveneens aan Italë grenzende buurland Slovenië. In Slovenië staat de naam Hofer op de winkelpui, maar of dat in de veel grotere consumentenmarkt Italië ook gaat gebeuren, is nog maar de vraag. De website aldi.it is nog niet operationeel, maar een check bij whois.net leert dat deze site eigendom is van Aldi Süd. Bovendien is de site hofer.it al vergeven aan een in het Italiaanse Zuid-Tirol gevestigde firma in vloeren.

 

In Slovenië concurreert Hofer al met Eurospin, een Italiaanse discounter met in Italië een marktaandeel van rond de twee procent. Volgens PlanetRetail zou dat een extra reden geweest kunnen zijn voor Aldi Süd om de knoop door te hakken. Nu is het dus wachten op de eerste winkels die in Noord-Italië zullen worden geopend, waarbij de eerste vraag zal zijn welke naam er op de pui komt te staan: Aldi of Hofer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.